Wearables-markt opnieuw gegroeid

De wearables-markt blijft groeien. De markt is ten opzichte van vorig jaar verdubbeld, zo blijkt uit een rapport van IDC. In het eerste kwartaal van dit jaar staat Fitbit aan de top, net als vorig jaar, maar Xiaomi maakte de grootste groei door.

Xiaomi staat in het eerste kwartaal van 2015 met 2,8 miljoen verzendingen op de tweede plaats in de wearables-markt, aldus IDC. Dit is opvallend, want de ontwikkelaar bracht haar eerste wearable, de Mi Band, pas halverwege 2014 op de markt. De Mi Band is nu nog alleen in China te krijgen, maar binnenkort komt hij ook naar zeven landen in Azië, de Verenigde Staten, Frankrijk en Duitsland.

Fitbit

Fitbit staat met een marktaandeel van 34,2 procent met afstand op nummer één op de wearables-lijst. Dit kwartaal profiteerde het bedrijf met name van drie nieuwe devices: Charge, Charge HR en Surge. In dit kwartaal verkocht Fitbit dan ook 3,9 miljoen wearables, wat het bedrijf een groei opleverde van 29,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Opvallend is dat het marktaandeel van de ontwikkelaar wel gedaald is met 10,5 procent, ook al werden er meer devices verkocht. Dit komt met name door de opkomst van Xiaomi, die van elke ontwikkelaar een stukje marktaandeel overnam.

Apple?

De lijst wordt verder aangevuld met Garmin (6,1 procent van de markt), Samsung (5,3 procent) en Jawbone (4,4 procent). Apple staat er logischerwijs nog niet bij, aangezien de Apple Watch pas sinds april te koop is. In het tweede kwartaal zal de top vijf er dan ook anders uitzien, de vraag is hoeveel Fitbit en Xiaomi dan moeten inleveren.