Web-innovator brengt lokaal nieuws in kaart

Internet is iedere week het platform van een nieuwe spannende Web 2.0-dienst, die je telkens weer de mond doet openvallen. 'Dat zoiets niet eerder is bedacht, briljant'. De bedenkers van YourStreet.com vallen in deze categorie. Deze Amerikaanse startup brengt het nieuws letterlijk in kaart.

Wie wil niet weten wat er allemaal in zijn eigen buurt gebeurt? Je huis-aan-huisblad publiceert iedere week enkele twijfelachtige hoogtepunten (braderien, sinterklaasintochten), omgeven door vele advertenties. Er zijn wel enkele actuele internetalternatieven zoals Misdaadkaart.nl, die het harde politienieuws (overvallen, inbraken, et cetera) op een kaartje van jouw wijk afbeelden, na het ingeven van je postcode. Maar echt goed voor het 'community-gevoel' is dat niet.

Gevarieerd nieuws
YourStreet.com projecteert net als Misdaadkaart.nl het lokale nieuws op een kaart. Maar anders dan Misdaadkaart met zijn politieberichten, kiest de Amerikaanse startup voor gevarieerd lokaal nieuws, vanuit vele verschillende nieuwsbronnen. En dat geeft een beter gevoel dan een kijkje nemen op Misdaadkaart.nl, waar de inbraken en geweldsplegingen je om de oren vliegen, nota bene bij jou om de hoek.

YourStreet pakt de nieuwsgaring groot aan: ze verzamelt 30.000 tot 40.000 artikelen per dag, via meer dan 10.000 RSS-nieuwskanalen van allerlei kranten en weblogs. De dienst is nog wel helemaal gericht op de Amerikaanse gebruiker. Er is nog geen lokaal nieuws voor Europa laat staan Nederland, maar wat niet is, kan nog komen. Laten we het hopen, want het lijkt me een geweldig leuke dienst.

Hoe werkt het?
Bij YourStreet.com zie je na het ingeven van een stad, straat, of postcode de gelokaliseerde nieuwtjes als prikkers op de kaart. De toepassing is feitelijk een informatielaag bovenop de Google Maps, een gratis service voor webontwikkelaars (en consumenten).

Geheel indachtig de web 2.0-gedachte kunnen gebruikers zelf ook een bijdrage leveren aan het systeem. Ze kunnen annonces posten die als een prikker op de kaart komen. De prikker kan gelijk geprikt worden bij de plaats van het onderwerp, bijvoorbeeld een haven die moet worden uitgebreid. Voor- en tegenstanders kunnen letterlijk hun mening op de kaart prikken. Conversations heten deze prikkers toepasselijk. Mensen kunnen zichzelf ook als gebruiker aanmelden. Deze prikker komt als 'Neighbor' op de kaart. Andere gebruikers kunnen hierna via n muisklik met je in contact treden.

Slimme mix
YourStreet.com levert niet een ongelooflijke technische prestatie, maar laat wel zien dat een slimme mix van beschikbare web 2.0-technologien (Google Maps, RSS-nieuwsfeeds) - en dat in een leuk jasje - tot een heel verrassend nieuw concept kan leiden vanuit het perspectief van de gebruiker.


Links

Algemeen startpunt:
www.yourstreet.com

Voorbeeld burengesprek-nieuwe stijl: Een Amerikaan denkt eraan in een bepaalde wijk te wonen en vraagt op YourStreet.com direct aan bewoners hoe de wijk is.

Bespreking van YourStreet.com op Technology Review:
http://www.technologyreview.com/Biztech/19695/