Webwinkels dupe door diefstal en leugens

Webwinkels in Nederland zeggen jaarlijks voor meer dan 20 miljoen schade te lijden door diefstal tijdens het bezorgtraject of klanten die liegen dat ze nooit wat ontvangen hebben.

Dat blijkt volgens De Telegraaf uit onderzoek van branche-organisatie Thuiswinkel.org. De internetwinkels willen na de zomer praten met de bezorgdiensten over hoe deze problemen kunnen worden aangepakt.

Volgens Thuiswinkel.org zijn in 2009 ruim 53 miljoen onlinebestellingen gedaan, met een totale omzet van meer dan 6 miljoen euro. Webwinkels zijn volgens de wet verantwoordelijk voor een product, totdat deze de klant heeft bereikt. Hier maken liegende consumenten gebruik van.

“Frauderende klanten zeggen dan dat de doos leeg was of nooit is aangekomen. Of dat er een baksteen in zat. En dat zonder te blikken of blozen. De winkelier moet maar bewijzen dat het niet zo was. Oplichters zijn heel creatief", aldus Thuiswinkel.org.