Werkgever blokkeert thuiswerken

Thuiswerken wordt vooralsnog niet gestimuleerd door werkgevers, zo blijkt uit onderzoek van Peil.nl, het onderzoeksbureau van Maurice de Hond. Dat terwijl werknemers juist wel thuis willen werken. Een conflict op de werkvloer dreigt.

Ook het potentieel van kenniswerkers wordt hierdoor niet optimaal benut. Het onderzoek onder bijna duizend werknemers werd uitgevoerd in opdracht van Plantronics, die zich inzet om thuiswerken gemakkelijker en voordeliger te maken voor zowel werknemer als werkgever. 

Niet aangemoedigd

Maar liefst 62 procent geeft aan dat mobiel werken - op welke manier dan ook - door de werkgever niet wordt aangemoedigd. Drie procent van de respondenten gaf aan dat mobiel werken contractueel is vastgelegd. Een kleine tien procent krijgt van zijn werkgever middelen of een vergoeding ter beschikking.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

De percentages zijn opmerkelijk aangezien uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Microsoft Nederland naar voren komt dat een kwart van de Nederlanders graag (meer) wil thuiswerken. Thuiswerken blijkt bovendien de populairste secundaire arbeidsvoorwaarden onder jonge hoogopgeleiden, vooral voor vrouwen en jongeren die een universitaire opleiding hebben gevolgd. Dit blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek in opdracht van VNU Media uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate. Opvallend is hoe weinig bedrijven hierop inspelen.

Initiatief

‘De cijfers en voordelen zijn evident. Toch blijven bedrijven terughoudend wat betreft thuiswerken’, aldus Philip Vanhoutte, Managing Director EMEA bij Plantronics. ’Het zijn nu vooral werknemers met eigen initiatief die een voortrekkersrol innemen maar voor veel bedrijven is het geven van vrijheid aan de werknemer taboe. Laat staan dat ze een actieve houding aannemen of het stimuleren.'