Nieuwe domeinnaamextensies breed opgepakt

Redactie WINMAG Pro
Een grote groep bedrijven uit diverse sectoren heeft in 2014 de nieuwe domeinnaamextensies opgepakt, blijkt uit onderzoek van de Amsterdamse hostingprovider Hostnet. Aangezien er weinig mooie domeinnamen zijn, zijn er in 2014 een groot aantal nieuwe extensies bijgekomen, zoals .tips, .club en .today.

Het onderzoek laat zien dat niet alleen jonge bedrijven, maar ook de ondernemingen die al jaren bestaan, kiezen voor een nieuwe domeinnaamextensie. Zo is uit de resultaten af te lezen (tabel 1) dat middeloude bedrijven de extensies oppakken, al doen jonge bedrijven dit toch vaker. Hostnet heeft de nieuwe extensies vergeleken met het eigen klantenbestand en Nederlandse bedrijven in het algemeen, om zo de doelgroep van deze nieuwe extensies te onderzoeken.

Overige kenmerken registreerders

Uit de resultaten blijkt dat de registreerders van de nieuwe domeinnaamextensies met name in de ict en techniek zitten (15,2%), maar ook in de financiële dienstverlening (13%), marketing en design (12,9%) en organisatiemanagement (11,7%). Andere registreerders zijn werkzaam in de groothandel (8%), detailhandel (7,4%) en training en onderwijs (5,7%). De ondernemingen zijn bovendien vaker gevestigd in Noord-Holland en Utrecht, en hebben over het algemeen meerdere medewerkers in dienst.

Extensies in 2015

Hostnet verwacht zelf dat het aantal nieuwe domeinnaamextensies in 2015 flink zal toenemen. Uit de statistieken van nTLDStats blijkt dat Nederlandse domeinhouders inmiddels meer dan 42 duizend nieuwe extensies hebben geregistreerd. 'Het is aannemelijk dat dit aantal registraties in 2015 probleemloos naar meer dan 300 duizend groeit, op basis van de huidige groei en de aanname dat de meerderheid van de extensies in 2015-2016 wordt geregistreerd', aldus Arthur Zonnenberg, Productmanager voor domeinnamen bij Hostnet.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie