NL Cloud Pioneers: Last Seats (#1)

Redactie WINMAG Pro
De discussie over cloud computing gaat meestal vooral over de problemen en de uitdagingen, maar cloud computing biedt bedrijven bovenal kansen. Kansen om producten beter en groter te maken en om sneller te innoveren. Een aantal Nederlandse bedrijven heeft die voordelen al omarmd en zijn nu de echte 'NL Cloud Pioneers'.

Last Seats

In een vreemde stad aangekomen en zin om iets leuks te doen? Dan is het handig om te weten welke theater- of muziekvoorstellingen er die avond in die stad zijn. Nog handiger is het om te weten voor welke van die voorstellingen ook daadwerkelijk plaatsen beschikbaar zijn. Last Seats biedt een onlineomgeving waar organisatoren hun nog niet verkochte tickets te koop kunnen zetten en waar consumenten deze last minute kunnen kopen.

Ook is Last Seats gekoppeld met systemen van aanbieders zodat real-time beschikbaarheid wordt opgehaald en bestellingen kunnen worden geplaatst. Last Seats had hiervoor een eigen website maar werkt sinds enige tijd exclusief samen met Hema Tickets.

Opschalen

Zowel de site waar kaartjes kunnen worden gekocht als het portaal waar aanbieders van evenementen hun onverkochte toegangskaartjes kunnen aanmelden, zijn in de cloud gehost. Volgens Sjoerd Bakker, directeur van Last Seats is cloud computing niet voorwaardelijk voor zijn bedrijf maar heeft het wel grote voordelen. Dankzij de cloud kan Last Seats snel opschalen wanneer er een run op kaartjes van een bepaald evenement ontstaat.

Voor Last Seats betekent de gang naar de cloud vooral dat er extra eisen aan de software worden gesteld. ‘De cloud vereist een stabiele architectuur die er rekening mee houdt dat de software op verschillende systemen tegelijk draait of kan draaien en een systeem ook real-time uit de lucht gehaald, vervangen of geüpdate kan worden. Retry-mechanismen, centrale opslag van transacties en sessies, evenals het kunnen omgaan met locking-mechanismen en transactioneel werken is dan essentieel’, aldus Bakker.

Verbeterpunten

Hoewel de cloud voor Last Seats een blijvertje is ervaart Bakker ook zeker nog wel verbeterpunten. ‘De helpdesk is vaak in lage lonen landen gevestigd waardoor deze in gebrekkig Engels probeert tot een oplossing te komen. Ook betekent in zee gaan met een grote cloud-partij dat de mensen die echt aan de knoppen zitten jouw specifieke situatie niet kennen en je minder goed kunnen ondersteunen.’ Een service-center in Nederland dat de klanten kent en in geval van een cala- miteit snel kan schakelen, is dan ook Bakker zijn grootste cloud-wens.


Volgens Sjoerd Bakker van Last Seats is cloud computing geen 'must'  voor het bedrijf, maar biedt het wel interessante voordelen.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie