De stichting Webby Awards heeft een lijst gemaakt van wat zij beschouwt als de tien belangrijkste gebeurtenissen op het internet van het afgelopen decennium
Volgens de stichting was het internet meer dan ooit van invloed op het dagelijkse leven. 'Gewone mensen' kregen volgens de stichting dankzij het internet meer macht en oude systemen werden omzeild. In chronologische volgorde noemt Webby Awards de volgende mijlpalen:
2000: doorbraak van Craigslist Craigslist is een Amerikaanse vrijhandelsplaats op het web. Het zorgde in 2000 voor een opleving van de handel via het web.
2000: lancering Google Adwords Google kreeg grip op de onlineadvertentiemarkt dankzij 'Adwords'. Dankzij dit revolutionaire advertentiesysteem kregen zowel grote als kleine ondernemingen een instrument in handen om effectief een bepaalde doelgroep te bereiken.
2001: Geboorte van Wikipedia De onlineëncyclopedie Wikipedia bevat momenteel meer dan 14 miljoen artikelen in 271 talen. De geboorte ervan betekende een vrij toegankelijk en aanpasbare 'on demand' informatievoorziening voor iedereen met internettoegang.
2001: Napster ten gronde Napster stierf weliswaar in 2001, maar het systeem zorgde ervoor dat gebruikers muziek en software massaal gratis uitwisselen, al dan niet illegaal.
2004: Beursgang Google Mede dankzij de beursgang van Google kon het internetbedrijf groeien als kool en werd het een van de belangrijkste spelers op internet.
2006: Doorbraak onlinevideo Steeds sneller wordende internetverbindingen, de dalende prijs van handycams en de oprichting van Youtube zorgden ervoor dat onlinevideo in een stroomversnelling terechtkwam.
2006: Facebook opengesteld voor niet-studenten, Twitter gelanceerd Facebook en Twitter zorgde ervoor dat sociale netwerken bij het grote publiek omarmd werd en een belangrijke rol zou gaan spelen in het dagelijkse leven van miljoenen mensen.
2007: Lancering iPhone De iPhone van Apple werd een succes en dat was een belangrijke katalysator voor het gebruik van internet op de mobiel.
2008: Succesvolle webcampagne van Obama Obama wist door allerlei slimmigheden het internet optimaal te benutten in zijn verkiezingscampagne.
2009: Twitter springplank voor Iraanse protesten Toen de burgers de uitslag van de Iraanse verkiezingen in twijfel trokken, gingen ze massaal de straat op. Dat was mede dankzij oproepen via Twitter. Het microblogsysteem bleek een ideale catalysator: censuur is nauwelijks mogelijk vanwege de gedecentraliseerde 'input'. De meeste gebruikers posten niet via de centrale website, maar via mini-applicaties en mobieltjes.