Naamcheck werkt vooralsnog alleen nog bij binnenlandse betalingen

Ook de ING voert naamcheck in bij internetbankieren

Redactie WINMAG Pro
De nieuwe functie voor een automatische naamcheck werkt al bij ING Internetbankieren en vanaf de zomer van 2018 zal het ook in de app van de ING werken.

ING maakt gebruik van het systeem van de Rabobank, die de naamcheck in september 2017 introduceerde. Alle Nederlandse banken gaan van het systeem gebruik maken.

Bankapps

Het controle systeem is inmiddels ook in gebruik bij de bankapps van de Regiobank, ASN en SNS en in de zomer van 2018 is deze functie ook operationeel in de online omgeving van deze banken. De ABN AMRO voert het systeem deze zomer in.  

Bij het doen van een overboeking wordt automatisch gecheckt of naam van de begunstigde een match heeft met het IBAN nummer. Bij een mismatch krijgt de gebruiker een melding. Bij kleine afwijking, doet het systeem automatisch een voorstel voor de juiste naam.

Binnenlandse betalingen

De naamcheck werkt alleen nog voor binnenlandse betalingen. Bij buitenlandse betalingen werkt de naamcheck (nog) niet. De nieuwe functie was al operationeel bij een beperkte groep klanten en vanaf de week van 28 mei zal de functie naar alle klanten van ING worden uitgerold.

Vroeger had ING al een vergelijkbare functie met weergave van de naam van de begunstigde na het invoeren van het bankrekeningnummer. Na de invoering van de IBAN was deze functie verdwenen.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie