AI en de Dead Internet Theory
AI maakt het alsmaar makkelijker content te maken

AI en de Dead Internet Theory

Redactie WINMAG Pro

Je kent de filmpjes vast wel: mensen die twee chatbots met elkaar laten praten. Misschien heb je de verhalen wel gehoord van twee AI-bots die bij Facebook een taal 'die alleen zij konden verstaan' spraken. Grappig en eigenlijk niks engs, want ze zetten gewoon random letters achter elkaar, maar het maakt wel deel uit van een groter wordend probleem. Op het wereldwijde web spoken een ongekend aantal van dit soort bots rond. Hoe authentiek is het internet nog, zeker met de 'menselijkheid' van AI? Wij trekken de conclusie: de 'Dead Internet Theory' is levendiger dan ooit.

De ‘Dead Internet Theory’ stelt dat het internet sinds circa 2016 (op zijn vroegst) grotendeels 'dood' is. Daarmee wordt bedoeld dat het grootste aandeel van de online content en interactie niet meer afkomstig is van mensen, maar van bots en AI. Aanhangers van de theorie zeggen dat een groot deel van wat we lezen, liken of delen, gegenereerd of gepusht door algoritmes, overheidsprogramma’s of marketingmachines. De theorie ontstond op fora als 4chan en Reddit en is sindsdien een fascinerend discussieonderwerp geworden.

Botverkeer en AI-content: feiten vs. speculatie

Hoewel het complotgehalte hoog is, bevat de theorie een kern van waarheid. Recente studies tonen aan dat bots goed zijn voor meer dan 50% van al het webverkeer. Volgens data van Imperva kwam bijna 50% van al het verkeer in 2024 van non-human sources, waarvan een aanzienlijk deel ‘bad bots’ betreft, gericht op scraping, credential stuffing en spam. Maar dat is één bron - sommigen claimen dat de mens al sinds 2016 de kleinste groep op het internet is.

Met de opkomst van generatieve AI zoals ChatGPT, Claude, Gemini en SEO-bots is het mogelijk om in hoog tempo enorme hoeveelheden content te produceren, vaak zonder duidelijke bronvermelding of kwaliteitscontrole. Deze overvloed, ookwel bekend als AI-slop, versterkt het gevoel dat het internet niet langer wordt gevoed door mensen, maar door machines die spreken in algoritmisch geoptimaliseerde zinnen.

Risico's van een dood internet

Of je nu gelooft in de theorie of niet, het fenomeen van een toename in (AI-)bots zorgt al voor een aantal problemen. Desinformatie en contentvervuiling overspoeld steeds meer feiten, zeker nu het steeds moeilijker wordt te herkennen wat wel en niet AI is. Dat zorgt ook weer voor een afbrokkelend vertrouwen. Of het nou je gekke tante of een journalist is, het wantrouwen in mensen groeit duidelijk.

Maar ook het blijven verifiëren en zelf onderzoeken wordt een probleem. Mensen krijgen last van search fatigue: eindeloze zoektochten naar de juiste informatie, zonder dat je nou echt zeker weet of je iets echts hebt gevonden. Het wordt moeilijker en moeilijker om waardevolle of originele informatie te onderscheiden van synthetische bulk.

De rol van AI in de Dead Internet Theory

Generatieve AI heeft het maken van teksten, afbeeldingen en video’s makkelijker dan ooit gemaakt. Met behulp van LLM’s produceren worden blogs, productbeschrijvingen, (nep)reviews en FAQ's als olie uit de grond gepompt. Daarna wordt die content ook nog eens geoptimaliseerd op basis van zoekmachines, waardoor authenticiteit nog meer wordt ondergesneeuwd

Daarbij komt het fenomeen synthetisch engagement: bots die likes, reacties en shares simuleren om algoritmes te beïnvloeden. AI en bots die ingesteld zijn op het genereren van engagement, doen alleen dat; ze letten niet op wie er met ze mee doet, wat er precies gezegd word, ga zo maar door.

Dead Internet: complottheorie of waarschuwing?

De Dead Internet Theory functioneert als een spiegel voor de staat van het internet anno nu: overvloedig, gefilterd, en steeds vaker niet-menselijk. Of het gros van het internet daadwerkelijk dood is, met hoeken waar bots alleen maar met elkaar praten, is natuurlijk de vraag. We kunnen in ieder geval vaststellen dat de online wereld een wereld op zichzelf is. 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie