ManageEngine zet stappen naar autonoom endpointbeheer

ManageEngine zet stappen naar autonoom endpointbeheer

Redactie WINMAG Pro

ManageEngine, een divisie van Zoho Corporation en toonaangevend leverancier van IT-beheeroplossingen voor bedrijven, voegt Digital Employee Experience (DEX)-functionaliteiten toe aan Endpoint Central, zijn platform voor uniform endpointbeheer en -beveiliging. Deze strategische uitbreiding is een stap richting volledig autonoom endpointbeheer en speelt in op de groeiende behoefte van IT-teams om een betere werknemerservaring te bieden naast het beheer en de beveiliging van endpoints. Met deze lancering wil ManageEngine organisaties in staat stellen te voldoen aan de eisen van de moderne werkplek, zonder de complexiteit te verhogen.

De productiviteit van werknemers is nu meer dan ooit afhankelijk van de prestaties van apparaten en apps. Volgens de Gartner® Digital Worker Survey 2024 is bijna 90% van de respondenten het ermee eens dat de digitale technologie die hun organisatie biedt, hen in staat stelt hun taken efficiënt uit te voeren. Problemen zoals lange opstarttijden, app-crashes of vertraagde log-ins blijven echter vaak onopgemerkt totdat ze de bedrijfsvoering aanzienlijk verstoren. Zonder voldoende inzicht worden IT-teams pas op de hoogte gebracht van deze problemen wanneer werknemers supporttickets indienen, waardoor de problemen moeilijker en duurder zijn om op te lossen.

'Hybride werken heeft de digitale ervaring tot een bepalende factor gemaakt voor de productiviteit en het behoud van werknemers', aldus Chirag Mehta, vicepresident en hoofdanalist bij Constellation Research. 'Bedrijven zijn op zoek naar geïntegreerd inzicht en automatisering waarmee IT-teams de overstap kunnen maken van reactieve ondersteuning naar proactieve betrokkenheid.'

Waarom autonoom endpointbeheer?

Die overstap naar hybride werken zorgt er mede voor dat moderne IT-omgevingen te complex en groot zijn om alleen maar handmatig te beveiligen. Met grotere risico's zijn menselijke fouten aannemelijker, en juist daar helpt autononoom endpointbeheer. Door dingen als patching, dreigingsdetectie of herstel te autonomiseren of te bedienen met AI, kan je zorgen voor een slimmere, pro-actievere benadering. Kortom: niet eindeloos langs alle endpoints gaan, maar gericht bezig waar de dreiging zich bevindt.

Onbewerkte data omzetten in bruikbare inzichten

De nieuwe DEX-functionaliteiten bouwen voort op de apparaattelemetrie- en herstelfuncties van Endpoint Central door onbewerkte prestatiegegevens om te zetten in bruikbare inzichten. Door monitoring, diagnostiek en geautomatiseerd herstel samen te brengen op één enkel platform, elimineert Endpoint Central de noodzaak voor meerdere op zichzelf staande tools. Dit vermindert de complexiteit en stelt IT-teams in staat om direct van inzicht naar oplossing te gaan.

De belangrijkste kenmerken zijn:
 

  • Ervaringsmonitoring en -inzichten: Continue monitoring van CPU-pieken, hoog geheugengebruik, schijfproblemen en meer, om vroege signalen van wrijving te detecteren.
  • Inzichten en analyse van de onderliggende oorzaak: legt verbanden tussen tekenen van slechte prestaties en oorzaken zoals hardwaredegradatie of resource-intensieve applicaties, waardoor probleemoplossing wordt versneld.
  • Geprioriteerde waarschuwingen en herstel-workflows: rangschikt problemen op basis van hun impact en maakt herstel met één klik of geautomatiseerd herstel mogelijk via een ingebouwde actiebibliotheek of door de gebruiker gedefinieerde workflows.
  • Ervaringsscores en benchmarking: geeft apparaten en apps scores op basis van prestatie- en stabiliteitsstatistieken, zodat IT-teams de resultaten kunnen vergelijken met de basisnormen van de organisatie en de voortgang van herstelmaatregelen en de algehele gezondheid van endpoints door de tijd heen kunnen volgen.

Vooruitblik

Toekomstige releases zullen voorspellende analyses verder verbeteren, zelfherstellende automatisering uitbreiden en contextuele AI toepassen op telemetrie en workflows. ManageEngine zal ook proactieve controles versterken, ecosysteemintegraties verbreden en ervoor zorgen dat het platform zich aanpast aan de veranderende behoeften van de werkplek.

'Ons uitgangspunt is autonoom endpointbeheer via een uniform platform dat er proactief voor zorgt dat alle endpoints aan het beleid voldoen en optimaal en veilig blijven presteren, zodat IT-interventie alleen in uitzonderlijke gevallen nodig is', aldus Mathivanan Venkatachalam, vicepresident van ManageEngine. 'We hebben beheer-, beveiligings- en ervaringsfunctionaliteiten al geconsolideerd binnen ons platform en blijven de reikwijdte ervan uitbreiden met elke release. DEX-beheer is een van de belangrijkste pijlers die ons dichter bij deze visie brengt.'

Prijzen en beschikbaarheid

De nieuwe DEX-functionaliteiten zijn per direct beschikbaar als een op zichzelf staand SaaS-product genaamd DEX Manager Plus of als een add-on voor Endpoint Central. De oplossingen zijn wereldwijd beschikbaar en ontworpen voor organisaties van elke omvang, waaronder grote ondernemingen, kleine en middelgrote bedrijven en wereldwijde systeemintegrators. Een gratis proefversie is beschikbaar op www.mnge.it/DeX.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie