Onderzoek Auth0: ‘The Log Inn’ - Hoe we met ons allen dagelijks inloggen

Redactie WINMAG Pro
Nederlandse consumenten, evenals consumenten in elf andere landen, delen de wens naar meer keuzevrijheid in de manier waarop ze inloggen bij websites en online diensten

Bedrijven beweren vaak klantgericht te zijn of zelfs een obsessie voor klanten te hebben. Ze zeggen ernaar te streven om technologieën aan te bieden waar hun gebruikers om vragen. De uitkomsten van een recent wereldwijd onderzoek van Auth0 laten echter zien dat organisaties hun doel voorbijschieten als het erom gaat gebruikers de inlogervaring te bieden die ze willen.\

Het Auth0-onderzoek, uitgevoerd door YouGov in de periode februari tot augustus 2021, omvatte meer dan 17.000 IT- en marketingbeslissers en consumenten in twaalf landen en stelt vast dat de verwachtingen van de consument wat betreft hun ervaringen met inloggen niet overeenkomen met de werkelijkheid.

De belangrijkste bevindingen wereldwijd (voor de VS, het VK, Duitsland, Frankrijk, België, Nederland, Australië, Singapore, Japan, Argentinië, Brazilië en Mexico) zijn onder meer:

  • Consumenten melden zich eerder aan voor een app/online dienst als ze kunnen inloggen met multi-factor authenticatie (MFA) (49%), Single Sign-On (SSO) (48%), biometrie (44%) , social login (40%) of wachtwoordloze (35%) authenticatie-opties.
  • Niettemin biedt slechts 47% van de bedrijven SSO, slechts 35% social login, 29% MFA, 25% biometrie, 35% social login en 21% wachtwoordloos. Een op de tien bedrijven biedt deze inlogmogelijkheden helemaal niet aan.
  • Bijna 48% van de consumenten zegt gefrustreerd te zijn door lange login- of inschrijfformulieren en 83% van de consumenten zegt dat ze hun winkelwagentje hebben verlaten of aanmeldingspoging hebben gestaakt vanwege een moeizaam inlogproces

Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek onder de ongeveer 1.000 consumenten en 200 IT/marketing-beslissers in Nederland en België zijn onder meer:

  • Nederlandse consumenten zijn eerder geneigd dan de ondervraagden in alle andere EMEA-landen - waaronder het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, en België - te zeggen dat ze zich eerder aanmelden voor een app/online dienst als deze wachtwoordloze authenticatie biedt (Nederland 37% ten opzichte van het Verenigd Koninkrijk 30%, Duitsland, 25%, Frankrijk 23% en België 31%). Maar slechts 19% van de Nederlandse bedrijven biedt dit aan.
  • Hoewel Nederlandse IT- en marketingbeslissers eerder dan hun Franse, Duitse en Belgische tegenhangers zeggen dat ze MFA aanbieden (Nederland 37% vergeleken met Frankrijk 20%, Duitsland 27% en België 24%), voldoen bedrijven in de Benelux niet aan de verwachtingen van de consument als het gaat om hun inlogtechnologieën.
  • Zowel Belgische als Franse consumenten zeggen vaker dan alle andere onderzochte EMEA-landen dat ze SSO al gebruiken (België 32%, Frankrijk 31% vergeleken met Verenigd Koninkrijk 25%, Nederland 23% en Duitsland 21%), Belgische consumenten zijn het meest geneigd zich aan te melden als ze SSO zouden kunnen gebruiken (België 50% vergeleken met Duitsland 32%, Frankrijk 41%, Nederland 41% en het Verenigd Koninkrijk 44%).

“Nederlandse online consumenten zijn goed op de hoogte van veiligheid. Ze zijn realistisch en bereid om 'positieve frictie’ voor lief te nemen als het zinvol is om hun persoonlijke gegevens te beschermen en een veilige verbinding mogelijk te maken”, zegt Vincent van Boxtel, EMEA Strategic Account Executive bij Auth0. Bekijk hier het report om te ontdekken hoe bedrijven Customer Identity and Access Management (CIAM) kunnen gebruiken om de inlogervaringen te creëren die klanten willen zonder de beveiliging in gevaar te brengen.

afbeelding van Redactie WINMAG Pro

RedactieWINMAG Pro | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanRedactie