Onderzoek Freshworks: IT’ers verspillen meer dan 7 uur per week aan overgecompliceerde software

Redactie WINMAG Pro
Het ‘State of Workplace Technology: Bloatware’-rapport laat zien dat 82% van IT-medewerkers burn-outklachten heeft. Is dit grotendeels te wijten aan te ingewikkelde software?

IT-professionals zijn elke week bijna een volledige werkdag kwijt aan het omgaan met zogenaamde ‘bloatware’; ongewenste of te ingewikkelde SaaS-add-ons en functies die productiviteit belemmeren en frustraties veroorzaken. Dat blijkt uit onderzoek van Freshworks, een softwarebedrijf dat werknemers in staat stelt klantenverwachtingen te overtreffen.

De kosten van het gebruik van nutteloze technologie bedragen in de VS alleen al jaarlijks meer dan 84 miljard dollar aan verspilde tijd, oftewel 10 miljoen dollar per uur, en dat elke dag. Daarmee wordt bevestigd dat complexe systemen een grote financiële belasting blijven vormen voor bedrijven – nog los van de negatieve impact op het moreel en de productiviteit.

Freshworks onderzocht voor zijn nieuwe rapport, ‘Bloatware – het verschil tussen liefde en haat voor werkplektechnologie’, hoe meer dan 2.000 IT-professionals wereldwijd omgaan met werkplektechnologie. Daaruit blijkt dat 89% van de IT-professionals elke week zowat een volledige dag (gemiddeld 7 uur en 19 minuten) verspilt omdat ‘opgeblazen’ technologie hen afleidt van hun echte werk.

IT-professionals willen meer van minder

Ondanks wijdverspreide innovatie en een maatschappelijke beweging richting eenvoudige, makkelijk te gebruiken apps, blijkt dat bloatware nog altijd een hardnekkig en schadelijk probleem is. IT-professionals geven aan dat ze gemiddeld 14 verschillende applicaties op hun werkcomputer hebben staan, maar dat ze slechts de helft daarvan actief gebruiken. De andere helft leidt af en verlaagt de systeemprestaties. Bijna elke IT-professional (94%) zegt dat zijn of haar bedrijf baat zou hebben bij een vermindering van de hoeveelheid software, terwijl zeven op de tien (71%) eenvoudigere software zou aanraden.

Enkele andere opmerkelijke bevindingen uit het onderzoek:

  • Te veel ‘waste’. Meer dan de helft (54%) zegt dat zijn of haar organisatie betaalt voor SaaS-functies die nooit gebruikt worden.
  • Werksoftware is te complex. Veertig procent zegt dat een groot deel van software-arsenaal moeilijk in gebruik is.
  • Het is duur. Vijfenveertig procent zegt dat zijn organisatie te veel uitgeeft aan IT-technologie, terwijl meer dan een derde (34%) denkt dat het bedrijf niet weet hoe het moet stoppen met betalen voor onnodige diensten.
  • Gefragmenteerde oplossingen. Bijna twee derde van de respondenten (63%) geeft de voorkeur aan één softwareoplossing voor IT-service management in plaats van meerdere applicaties.

Toch vinden zeven op de tien (70%) IT’ers het lastig om feedback over software te delen. Waarom? Een op de vijf wil niet gezien worden als een klager (21%) of zegt dat het bedrijf in het verleden feedback heeft genegeerd (21%), terwijl 17% denkt dat er niet naar hem of haar zal worden geluisterd.

Frustrerende software schaadt motivatie en prestaties

Zowat alle IT-professionals hekelen hun bedrijfssoftware (bijna 9 op de 10, 89%). De voornaamste redenen hiervoor zijn: het vertraagt hun werk (35%), het mist flexibiliteit (33%) en er zijn meerdere programma’s nodig om hun werk effectief te kunnen doen (30%). Nog zorgwekkender is dat slechte software ook hun prestaties en het moreel schaadt. Hierbij nog enkele opmerkelijke bevindingen:

  • Kan leiden tot ontslag. Ruim een derde van de IT-medewerkers (36%) zegt haar/zijn baan te willen opzeggen als zij/hij gedwongen wordt verouderde software te gebruiken.
  • Schaadt de geestelijke gezondheid. Acht op de tien (82%) IT'ers ervaart een burn-out en meer dan een derde (36%) zegt meer dan ooit in zijn of haar carrière opgebrand te zijn. Zij zien bloatware als een deel van het probleem, waarbij 42% aangeeft dat eenvoudiger te gebruiken software zou helpen om die burn-out te verminderen.

IT-professionals geven veel op voor betere software

Zestig procent van de geïnterviewde IT-professionals zegt een hekel te hebben aan verouderde software die niet gemakkelijk te gebruiken is. Ze zijn zelfs bereid zijn om er voordelen voor op te geven, waaronder:

  • Meer vakantiedagen (44%)
  • Meer ouderschapsverlof (41%)
  • Meer ziekte-/welzijnsdagen (33%)

"Dit onderzoek toont aan dat bloatware nog altijd een enorm probleem is. Voor bedrijven kan dit soort software de wendbaarheid van een organisatie aanzienlijk belemmeren, waardoor IT-teams afgeleid worden van de taken die ze echt zouden moeten doen", zegt John Crossan, Vice President & General Manager voor Europa bij Freshworks. "In het huidige economische klimaat kunnen bedrijven het zich niet veroorloven om elke week 7 uur te verspillen aan het omgaan met bloatware, wat uiteindelijk de productiviteit en winstgevendheid ondermijnt. Met het tekort aan personeel en werknemers die recordniveaus van burn-out melden, is het tijd dat bedrijfsleiders het belang van werkplektechnologie erkennen en actie ondernemen om IT-teams te voorzien van software die gebruiksvriendelijk en snel is, en gewoon werkt.”

Freshworks heeft onlangs deel 1 van zijn serie ‘State of Workplace Technology’ uitgebracht, getiteld ‘Workplace tech: The new battleground for the war on talent, productivity & reputation’. Hieruit bleek dat bedrijven wereldwijd worden geconfronteerd met een potentiële crisis op de werkplek als gevolg van ontoereikende technologie. Die is namelijk schadelijk voor de productiviteit van werknemers, de mentale gezondheid en het vermogen om talent te behouden. Een overweldigende 91% van de werknemers zegt namelijk gefrustreerd te zijn als gevolg van ontoereikende technologie op de werkplek. Ondertussen erkent 71% van de bedrijfsleiders dat werknemers zullen overwegen om een nieuwe werkgever te zoeken als hun huidige baan geen toegang biedt tot de tools, technologie of informatie die ze nodig hebben om hun werk goed te doen.

Methodologie

Freshworks heeft dit onderzoek uitgevoerd met behulp van een online enquête, opgesteld door Method Research en verspreid door RepData onder 2.001 volwassenen die voltijds als IT-professional werken, waarvan de helft uit de VS en Groot-Brittannië kwam. De overige respondenten kwamen uit de volgende landen: Nederland, Zweden, Duitsland, Frankrijk, Singapore, Australië/NZ, Maleisië, India, de Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Afrika. De steekproef was evenwichtig qua geslacht, leeftijd en bedrijfsgrootte. De gegevens werden verzameld van 18 maart tot 9 april 2022.

Over Freshworks

Freshworks maakt het voor bedrijven snel en eenvoudig om hun klanten en medewerkers tevreden te stellen. We doen dit door een frisse aanpak te hanteren bij het bouwen en leveren van software die betaalbaar en snel te implementeren is en ontworpen is voor de eindgebruiker. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Mateo, Californië. Freshworks heeft een toegewijd team dat vanuit 13 wereldwijde kantoren meer dan 50.000 klanten bedient, waaronder Bridgestone, Chargebee, DeliveryHero, ITV, Klarna, Multichoice, OfficeMax, TaylorMade en Vice Media. Ga voor meer informatie naar www.freshworks.com/nl.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie