Onderzoek Splunk: bedrijven met moderne datastrategieën innoveren dubbel zo snel

Redactie WINMAG Pro
Geavanceerde dataoplossingen versnellen innovatie, stimuleren productiviteit en vergroten het marktaandeel.

Splunk Inc. (NASDAQ: SPLK), leverancier van het Data-to-Everything-platform, kondigt vandaag een onderzoek aan over de stand van zaken op het gebied van data-innovatie. Uit het wereldwijde onderzoek blijkt dat bedrijven met een geavanceerde datastrategie dubbel zo snel producten op de markt brengen en innovaties kunnen omzetten in de praktijk. Daarnaast blijkt dat ook hun werknemers dubbel zo productief zijn in vergelijking met werknemers bij bedrijven die data niet strategisch inzetten.

Voor het onderzoek, dat is uitgevoerd door de Enterprise Strategy Group (ESG), werden 1250 zakelijke en IT-managers uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de VS, Australië, Canada, Nieuw-Zeeland, China en Japan ondervraagd.

"Data biedt tegenwoordig een strategisch voordeel dat bedrijven niet alleen nodig hebben om te overleven, maar ook om succesvol te zijn,” aldus Doug Merritt, president en CEO van Splunk. "Innovatie wordt aangedreven door de bedrijven die meer doen met hun data dan het alleen opslaan en beheren ervan. Bedrijven die data centraal stellen in hun bedrijf zijn namelijk dubbel zo innovatief en productief als bedrijven die dat niet doen."

Data-innovators profiteren van echte bedrijfsvoordelen

Het onderzoek lijkt aan te tonen dat het geavanceerd toepassen van data een innovatieversneller is. Bedrijven die willen digitaliseren hebben niet alleen een volledig overzicht van hun data nodig, maar ook de mogelijkheid om die data vervolgens toe te passen. De bedrijven die veel in data hebben geïnvesteerd en deze op een moderne manier kunnen toepassen boeken hierdoor een enorme voorsprong op vergeleken met concurrenten die dat niet doen. Uit het onderzoek blijkt: 

  • Het ontwikkelen van producten of diensten gaat twee keer zo snel bij bedrijven die een moderne datastrategie hebben, vergeleken met bedrijven die nog in de beginfase van hun datastrategie zitten;  
  • Het aanboren van nieuwe markten en het vergroten van het klantenaandeel gaat bij data-innovators dubbel zo snel, vergeleken met bedrijven die nog in de beginfase van hun datastrategie zitten;  
  • De stijging van de productiviteit van werknemers bij data-innovators was 16% in het afgelopen jaar. Dit is bijna twee keer zoveel vergeleken met bedrijven die net beginnen met data innovatie (9%); 
  • Data-innovators hebben twee keer zoveel kans (66% vs. 36%) om data direct in financiële meerwaarde om te zetten. 

Verschillen tussen sectoren

Voor de studie zijn verschillende sectoren onder de loep genomen als het gaat om data-innovatie. Hieruit kunnen de volgende conclusies worden getrokken: 

  • 50% van de productiebedrijven die data-innovatie gebruiken om het materiaalrendement te verbeteren, meldt een significante impact;
  • Meer dan 50% van de detailhandelaars die data-innovatie gebruiken om hun inventaris te optimaliseren of aanbiedingen, productaanbevelingen en klantendiensten te personaliseren, meldt een significant effect; 
  • 75% van de bedrijven in de gezondheidszorg geeft de prioriteit aan investeringen in platformen voor data-innovatie (in tegenstelling tot op zichzelf staande tools); 
  • 61% van de financiële dienstverleners verbetert de product-/dienstontwikkeling door middel van data-innovatie. Dit is het hoogste percentage van alle onderzochte sectoren; 
  • 67% van de overheidsinstanties is nog maar net begonnen met data-innovatie. 

Verschillen tussen regio’s

De aanpak voor data-innovatie verschilt van regio tot regio. Dit zijn de meest opmerkelijk regionale verschillen:  

  • 69% van de Noord-Amerikaanse bedrijven investeert meer in platformen voor data-innovatie dan in onafhankelijke tools. Dit is iets meer dan in Europa (67%) en aanzienlijk meer dan in APAC (58%); 
  • 33% van de bedrijven in de APAC-regio focust op een beter gebruik van data als belangrijkste bedrijfs- en IT-prioriteit voor de komende 24 maanden. Dit is een aanzienlijk hoger percentage dan in Noord-Amerika (21%) en Europa (17%); 
  • 54% van de bedrijven in de APAC-regio vertrouwt op observability om hun data innovatiever te gebruiken. Dit is duidelijk meer dan Noord-Amerika en Europa (beide 42%); 
  • Gemiddeld wordt 12% van het IT-budget in Europese bedrijven besteed aan oplossingen en mensen die data onderzoeken, monitoren, analyseren en toepassen. Europa ligt daarmee achter op Noord-Amerika en APAC (beide 14%); 

Europese bedrijven meldden het minst vaak dat ze een Chief Innovation Officer in dienst hebben genomen om initiatieven te bespoedigen (64%, tegenover 72% in Noord-Amerika en 75% in APAC). 

Adam Demattia, Director, Customer Research bij ESG: "Het afgelopen anderhalf jaar, te midden van de wereldwijde pandemie, is de waarde van op data gebaseerde innovatie en digitale transformatie alleen maar groter geworden. De bedrijven die zich in deze onzekere situatie het best konden aanpassen en hun bedrijf vooruit konden helpen, zijn ongetwijfeld de bedrijven die hebben geïnvesteerd in performance management, observability en data-first-technologieën." 

Het volledige onderzoek kun je downloaden via de website.

afbeelding van Redactie WINMAG Pro

RedactieWINMAG Pro | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanRedactie