Online casino reclame per 1 juli deels in de ban

Redactie WINMAG Pro

Sinds de legalisatie van online gokken in Nederland in 2021, heeft het medialandschap een transformatie ondergaan. Van TV-commercials tot billboards, overal kon je reclame voor online casino's tegenkomen. Echter, de Nederlandse overheid heeft besloten om paal en perk te stellen aan deze ontwikkeling. Vanaf 1 juli wordt het maken van ongerichte reclame voor online kansspelen, zoals radio- en tv-commercials en billboards, aan banden gelegd. In dit artikel gaan we dieper in op wat deze veranderingen precies inhouden. Mogen online casino’s helemaal niet meer adverteren, of valt het allemaal wel mee?

casino

Het einde van ongerichte reclame

De nieuwe regelgeving betekent dat online casino's en andere aanbieders van online kansspelen niet langer hun reclames ongericht mogen uitzenden of plaatsen. Concreet betekent dit dat we geen generieke tv- en radiocommercials meer zullen zien die iedereen proberen te overtuigen een gokje te wagen. Ook billboards voor online kansspelen zullen verdwijnen uit het straatbeeld.

Effecten van het verbod

Het verbod heeft met name gevolgen voor de nieuwe spelers op de markt. Deze nieuwe aanbieders, die onder andere terug te vinden zijn in dit overzicht legale online casino's in Nederland, moeten hun merk nog opbouwen. Ongerichte reclame was een manier om snel naamsbekendheid te verkrijgen. Nu dat niet meer kan, wordt het een stuk lastiger voor deze nieuwe spelers om een marktaandeel te veroveren.

Er kan gesteld worden dat dit geen eerlijke marktwerking is. De spelers die eerder de markt betreden hebben (vaak de grotere partijen die hier jaren op konden voorsorteren), konden profiteren van het gebrek aan regelgeving voor ongerichte reclame. De kleinere spelers, die pas later de markt betreden, hebben hier niet van kunnen profiteren. Het heeft jaren geduurd tot de nieuwe wet voor online kansspelen is opgesteld en goedgekeurd: had het niet nog een jaar langer kunnen als daarmee ook direct de regels voor ongerichte reclame direct goed uitgedacht zouden zijn?

De rol van rolmodellen

Deze nieuwe regelgeving volgt op eerdere aanpassingen in de reclamevoorschriften. Sinds 1 januari 2023 is het al niet meer toegestaan om bekende Nederlanders in te zetten als rolmodellen in gokreclames. Deze aanpassing werd gemaakt met het oog op de bescherming van jongeren, die zich mogelijk aangetrokken voelden tot het gokken door het zien van hun idolen in dergelijke reclames.

Om dit in perspectief te plaatsen, denk aan de Toto reclames van de afgelopen jaren. Deze stonden bekend om het gebruik van diverse bekende gezichten uit de sport- en entertainmentwereld. Van voetbalanalist Jack van Gelder tot voormalig profvoetballer Royston Drenthe, en van model Kim Feenstra tot rapper Donnie. Hun aanwezigheid in de reclames maakte het gokken aantrekkelijk en toegankelijk voor een breed publiek, waaronder jongere kijkers.

De overheid heeft echter geconstateerd dat dit mogelijk een negatieve invloed kan hebben op de perceptie van jongeren over gokken. Ze kunnen door deze reclames de indruk krijgen dat gokken normaal of zelfs wenselijk is, en ze worden aangemoedigd om deel te nemen. Daarom is er besloten om deze rolmodellen niet meer te laten deelnemen in gokreclames. Het doel is om gokken minder aantrekkelijk te maken voor jongeren en hen te beschermen tegen de mogelijke risico's van gokverslaving.

Bescherming en bewustwording van gokverslaving

De veranderingen in de reclameregels zijn ontworpen om de consument te beschermen. Met het beperken van ongerichte reclame en het gebruik van rolmodellen, is er ook meer focus op bewustwording. Gokreclames moesten al de waarschuwing "Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+" bevatten.

De toekomst van online casino reclame

Hoewel de nieuwe regels uitdagingen met zich meebrengen, is het ook een kans voor creativiteit in de reclamewereld. Online casino's zullen hun strategieën moeten aanpassen, wat kan resulteren in unieke en vernieuwende campagnes. Dus de volgende keer dat je zoekt naar een Nederlands casino om een gokje te wagen, kun je verrast worden door de manier waarop ze je proberen te bereiken!

Wat mag er nog wel?

Ondanks de nieuwe beperkingen is het niet zo dat alle vormen van gokreclame volledig uit het beeld verdwijnen. Er zijn nog enkele kanalen waarop kansspelbedrijven hun diensten mogen promoten, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Zo is het bijvoorbeeld toegestaan voor kansspelbedrijven om te adverteren op het internet of via directe mailings. Echter, deze reclame-uitingen mogen niet zomaar naar iedereen verstuurd worden. Ze zijn enkel toegestaan wanneer er sprake is van een gerichte zoekopdracht van de consument.

Concreet betekent dit dat als je als consument gericht zoekt op een zoekterm als 'legaal online casino' via een zoekmachine zoals Google, de bedrijven wel reclame mogen maken voor hun diensten. Het idee hierachter is dat consumenten die actief op zoek zijn naar informatie over legale online casino's, deze informatie ook moeten kunnen vinden.

Wat betreft de exacte manier waarop online en directe mailings mogen worden ingezet voor reclamedoeleinden, daarover is nog onduidelijkheid. De specifieke invulling van deze voorwaarden moet nog worden uitgewerkt. Het is wel duidelijk dat de focus zal liggen op het beschermen van kwetsbare groepen en het voorkomen van gokverslaving.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie