Partnerschap tussen Formule 1 en Lenovo maakt razendsnelle start

Redactie WINMAG Pro
In maart 2022 werd bekendgemaakt dat Lenovo de officiële partner van Formule 1 is voor het seizoen 2022-2023. Lenovo zal de Formule 1 van nieuwe technologieën en hardware gaan voorzien als onderdeel van dit partnerschap. Maar hoe gaat dit eruit zien, zowel in de sport zelf als voor de fans die na een lange week thuis- en / of op kantoor werken bijkomen tijdens een raceweekend? We gaan in gesprek met Luca Rossi, President of Intelligent Devices Group bij Lenovo. 

Wat betekent de nieuwe samenwerking met Lenovo voor de Formule 1 als sport?

‘‘Digitale transformatie versnelt in alle sectoren en huishoudens, en verandert de manier waarop we leven, werken, leren en entertainen. Formule 1 is 's werelds meest innovatieve en technologisch geavanceerde sport en ze delen belangrijke waarden met ons, zoals kwaliteit, innovatie, prestaties en premium-ervaringen. 

In de komende jaren zullen we samenwerken om het hoogste niveau van racen en entertainment naar een half miljard fans wereldwijd te brengen, waarbij we de grenzen verleggen van wat mogelijk is wanneer sport wordt gecombineerd met geavanceerde technologie’’, vertelt Luca.

‘‘Dankzij Lenovo's toonaangevende technologie en oplossingen zal de Formule 1 de activiteiten in de hele organisatie kunnen verbeteren, van de kantoren op het hoofdkantoor tot de verbluffende opwinding van de Grands Prix, terwijl we fans over de hele wereld bijzondere inhoud kunnen bieden en gebruik kunnen maken van innovatieve next-generation technologie, zoals augmented en virtual reality, om nieuwe manieren te vinden om mensen met de sport in contact te brengen.’’

Hoe zal Formule 1 de producten, diensten en oplossingen van Lenovo de komende jaren overnemen?

Luca: ‘‘Door onze meerjarige samenwerking zal Formule 1 in toenemende mate de hardware-apparaten van Lenovo integreren, evenals High Performance Computing- en server oplossingen in de hele organisatie. Onze geavanceerde technologieën ondersteunen een breed scala aan gebruikerstypen - van leidinggevenden tot operationele technici langs het circuit.

Dankzij Lenovo's brede aanbod van consumenten- en zakelijke laptop- en desktop apparaten, evenals monitoren, tablets en ThinkSmart slimme samenwerkingsoplossingen, streeft Formule 1 naar het bevorderen van productiviteit, mobiliteit en veiligheid, zowel op het circuit als op het hoofdkantoor. Bovendien zal het team gebruik maken van onze hoge verwerking werkstations om de zwaarste activiteiten te ondersteunen, zoals CAD-ontwerp, het maken en bewerken van afbeeldingen.

Onze krachtige technologie zal de Formule 1 ook helpen met on-premise oplossingen voor gegevensverzameling, het verbeteren van de opslag van gegevens bij evenementen en het helpen produceren van inhoud van hogere kwaliteit en het ondersteunen van uitzend toepassingen.

Ten slotte zullen de oplossingen van Lenovo de organisatie helpen betere inhoud te creëren om de betrokkenheid van fans te verbeteren met meer innovatieve, op maat gemaakte ervaringen. Hoogwaardige computerhardware zal worden gebruikt in videotoepassingen, evenals ter ondersteuning van on-premise broadcast oplossingen, terwijl hoogwaardige server oplossingen zullen worden gebruikt voor videotransmissie toepassingen en voor algemene commando- en controle toepassingen voor uitzendingen. De Formule 1 zal ook overwegen om AR- en VR-oplossingen te gebruiken om het consumenten aanbod te verdiepen, verbeteren en uit te breiden, en daarbij bestaande en nieuwe doelgroepen aan te spreken.’’

Wat betekent dit voor de kijkers en fans van Formule 1?

‘‘Formule 1 zet zich in om de ervaring van de fans voortdurend te verbeteren door hoogwaardige, boeiende inhoud aan te bieden aan zijn fanbase, die heeft bewezen zeer technologisch ingesteld te zijn*’’, gaat Luca verder.

‘‘In een steeds meer hybride wereld is innovatie belangrijker dan ooit, aangezien mensen meer premium verwachten bij alles wat ze met technologie doen. Door gebruik te maken van Lenovo's apparaten, infrastructuur en oplossingen, zal Formule 1 de sport blijven transformeren door bijzondere, op maat gemaakte ervaringen voor de fans te creëren. Van het uitvoeren van krachtige on-premise oplossingen voor gegevensverzameling tot het produceren van inhoud van hogere kwaliteit en het ondersteunen van uitzend toepassingen, tot het benutten van technologie van de volgende generatie zoals AR- en VR-oplossingen. 

Onze samenwerking zal ervoor zorgen dat Formule 1-fans over de hele wereld zich meer verbonden voelen met de sport en dezelfde sensaties meekrijgen die je langs de baan zou ervaren.’’

Hoe gaan Formule 1 en Lenovo samenwerken op het gebied van diversiteit, inclusie en educatie en hoe komt dit tot uiting in de sport?

‘‘De Formule 1 wil een tastbaar verschil maken in de autosport sector, de grootste problemen aanpakken waarmee de industrie en de mondiale gemeenschappen worden geconfronteerd, waarbij de nadruk ligt op drie belangrijke pijlers: 

  • het creëren van een duurzame sport met behulp van innovatieve technologie en het veranderen van de manier van werken;
  • het bevorderen van diversiteit en inclusie;
  • en verbinden en bijdragen aan de gemeenschappen die ze bezoeken.

Bij Lenovo zijn we gefocust op hoe technologie kan worden gebruikt om de wereld te transformeren, door een slimmere toekomst te bouwen door middel van de producten en diensten die we aanbieden en door onze inzet voor het implementeren van duurzame praktijken. We streven ernaar om met alles wat we doen een positieve sociale en ecologische impact te hebben op de wereld.

We erkennen dat we de wereld duurzamer kunnen maken door de vele innovatieve toepassingen van onze technologie die ons milieu en de gezondheid van gemeenschappen over de hele wereld ten goede blijven komen. Terwijl we doorgaan met het vormgeven van technologie om een ​​betere wereld te creëren, worden we geïnspireerd door het gebruik van Lenovo-technologie door onze klanten om klimaatverandering te verminderen en aan te passen, het milieu te sparen en het onderwijs te verbeteren.

Daarom kijken we ernaar uit om met Formule 1 samen te werken om onze innovatieve producten en oplossingen te gebruiken om hun doelen voort te zetten. Formule 1 heeft een illustere geschiedenis van toonaangevende technische innovaties met de technologie van de sport, die een positieve impact hebben die veel verder gaat dan wat je op het circuit ziet en wat de bredere samenleving ten goede komt.’’

Je hebt het over het doorbreken van barrières om het sporten makkelijker te maken. Hoe wil je dit precies realiseren?

‘‘Formule 1 zet zich in om een ​​meer diverse en inclusieve sport op te bouwen, door barrières te doorbreken om meer mensen aan te moedigen zich in te zetten betrokken te raken bij de sport op alle niveaus, met als doel een diverse Formule 1 te creëren die de wereld weerspiegelt waarin het racet. Later in het jaar kunnen we meer informatie delen over specifieke samenwerkingsgebieden’’, verklaart Luca.

Het lijkt erop dat samenwerkingen tussen sportorganisaties en techbedrijven toenemen. Hebben techbedrijven als Lenovo sportorganisaties nodig om hun zichtbaarheid te vergroten? En omgekeerd, hebben sportorganisaties technologiebedrijven nodig om innovatief te zijn?

‘‘Technologiebedrijven concurreren op een mondiale en competitieve markt. Onze sportpartnerschappen bieden ons grote zichtbaarheid, laten ons merk en onze oplossingen wereldwijd zien, en stellen ons tegelijkertijd in staat om het belang van digitale transformatie en de waarde van Lenovo's technologie aan te tonen om de industrie naar de toekomst te stuwen.

Motorsport is bijzonder belangrijk, omdat ze ons in staat stellen onze producten te testen in een snelle, missiekritieke omgeving, en onze oplossingen voortdurend te verbeteren en af ​​te stemmen op de unieke zakelijke uitdagingen van onze partners.

Aan de andere kant speelt technologie in de zeer competitieve wereld van autoracen een steeds crucialere rol, die bedrijven niet alleen helpt om ongekende prestaties op het circuit te bereiken, maar ook om hun activiteiten in een dynamische, uitdagende omgeving beter te beheren en om de ervaring van de fans vernieuwen.

Formule 1 zal profiteren van Lenovo's jarenlange ervaring in het transformeren van de autosportsector. Dankzij onze bestaande meerjarige partnerschappen met topspelers zoals Ducati en Dorna, zijn we nu al toonaangevend in het transformeren van de autosport industrie door middel van voortdurende innovatie. 

We zijn er trots op nauw samen te werken met Formule 1, het toppunt van de autosport, waarbij we de grenzen verleggen van wat mogelijk is om de race-ervaring te transformeren’’, sluit Luca af.

Lenovo en Formule 1

Later dit jaar kan Lenovo meer informatie delen over specifieke producten, oplossingen en toepassingen die worden geïntegreerd om jou als fan niet alleen te entertainen na een lange werkweek, maar ook om je meer verbonden te laten voelen met de sport. Zelfs als je dit seizoen geen kaartjes kan bemachtigen om Max Verstappen in Zandvoort te zien racen om het kampioenschap.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie