PC-as-a-Service: veranderen is net zo goed als vernieuwen

Ronald Ravel
Bedrijven houden er verschillende manieren op na om hun producten en diensten te verbeteren en nieuwe omzet te genereren. Het is aan de CIO om weloverwogen beslissingen te nemen over hoe deze geleverd gaan worden. Hierbij spelen drie technologische ontwikkelingen een rol: 5G, veranderende beveiligingsrisico’s en de toename van mobiel werken. PC-as-a-service is in opkomst.

Technologie als enabler is in deze context nog nooit zo belangrijk geweest. Daarnaast is het implementeren van de juiste oplossingen op een snelle, effectieve en betrouwbare manier een prioriteit voor IT-beslissers. Het ‘PC-as-a-Service’-model, een concept waarin bedrijven zich abonneren op devices en diensten in plaats van ze bezitten, is in opkomst als een effectief bedrijfsmodel waarin technologie doorlopend wordt vernieuwd.

LEES OOK: Van Toshiba naar Dynabook (Coverinterview)

Hardware als hoeksteen

Bij de implementatie van PC-as-a-Service staan devices centraal. Consumentenapparaten worden steeds eenvoudiger in gebruik en medewerkers raken gewend aan de toenemende mogelijkheden, waardoor de kans bestaat dat ze liever deze apparaten gebruiken dan hun zakelijke device. Dit brengt risico’s voor de beveiliging met zich mee. Uit onderzoek blijkt dat minder dan een derde van de IT-experts vertrouwen heeft in hun cybersecurity-aanpak voor het gebruik van persoonlijke en mobiele devices. Daarom moeten IT-managers ervoor zorgen dat hun zakelijke devices up-to-date, betrouwbaar, mobiel en veilig zijn.

Verschillende devices voor verschillende rollen

Hoe bepaal je binnen een geavanceerde infrastructuur die cloud-, IoT- en edge-oplossingen bevat, welke devices het meest geschikt zijn en hoe deze zonder problemen onder het personeel worden uitgerold? Dit kan een ingewikkelde en tijdsintensieve taak zijn, waarbij de downtime tot een minimum moet worden beperkt. Een Gartner-rapport toont aan dat netwerkdowntime bedrijven 140.000 tot 540.000 dollar per uur kost. Daarom mag een effectieve implementatie om deze risico’s te voorkomen niet onderschat worden. Diensten die installatie ter plaatse, het uitschakelen van overbodige apparaten en veilige datamigratie ondersteunen, zijn van groot belang voor een succesvolle overgang.

Lifecyclebeheer

PC-as-a-Service als onderdeel van de IT-strategie gaat niet alleen om de keuze van de devices en de uitrol ervan binnen de organisatie. Lifecyclebeheer wordt steeds belangrijker in deze mobiele, zakelijke wereld, zeker als devices kapot gaan of verloren raken. Tegelijkertijd hebben organisaties te maken met een steeds geavanceerder dreigingslandschap omdat cybercriminelen nieuwe technieken toepassen. Ook werkt personeel steeds vaker verspreid over verschillende locaties, waardoor de behoefte aan betere samenwerking toeneemt. Dit hangt samen met het bieden van constante operationele efficiëntie en gegarandeerde support.

PC-as-a-Service

Om bij te kunnen blijven in het veranderende technologische landschap en daarnaast competitief te blijven, is vernieuwing essentieel. CIO’s moeten hun huidige IT-aanbod heroverwegen, evenals de mogelijkheden om zich aan te passen aan veranderende omgevingen. In deze nieuwe wereld is technologische vernieuwing meer dan alleen devices – er moet gekeken worden naar hoe verschillende technologieën samenwerken in de infrastructuur. Daarnaast is de kostenbesparing die op lange termijn gerealiseerd wordt een belangrijke reden om voor dit model te kiezen. Meer concurrentie, hogere gebruikersverwachtingen en een toenemend aantal securitybedreigingen vraagt om een optimale ervaring voor alle devices, van implementatie tot end-of-life. Een volledig geïntegreerde toepassing van PC-as-a-Service is hierbij cruciaal.