Persoonlijk financieel advies door bots

Redactie WINMAG Pro

Het aantal types chatbots neemt zienderogen toe. Nieuw in de wereld van bots zijn de fintech-bots, bots die zijn geprogrammeerd om jou te helpen met je financiën.

Fintech-bots kunnen een enorme hulp zijn voor mensen met een gat in hun hand. Een goed voorbeeld is een bezoek aan Starbucks, waarbij Siri naar je hint dat je het geld dat je uitgeeft aan een kop koffie ook opzij kan zetten voor een lange reis. Om je wat extra motivatie te geven kan Siri bijvoorbeeld benadrukken dat je veel langer zal genieten van een mooie reis dan de koffie die na tien minuten op is. Een interessant concept die laat zien dat de toepassing van bots behoorlijk rekbaar is.

Bovenstaande is slechts een eenvoudig voorbeeld, maar over enkele jaren zullen fintech-bots zo ver ontwikkeld zijn dat ze (redelijk) betrouwbaar advies kunnen geven over leningen, hypotheken en zelfs beleggingen.

Robotlogica

Robots blijven computers en beschikken niet over de mogelijkheid om gestuurd te worden door emoties. Hoewel fintech-bots patronen kunnen ontdekken en zo kunnen leren wanneer je wel of niet zal luisteren naar pure logica, zullen ze niet altijd even goed advies kunnen geven. Mocht er iets onverwachts gebeuren, dan zullen de bots naar alle waarschijnlijkheid geen goed advies kunnen geven of onverstandige keuzes aanraden. Het blijft daarom belangrijk dat je zelf blijft nadenken over je financiële keuzes.

Meer weten over de toename van chatbot vind je hier.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie