Profiel: Enetco

Redactie WINMAG Pro
Enetco is een zogenoemde full service provider. Het bedrijf levert weboplossingen van eenvoudige domeinhosting tot en met volledige virtualisatie van netwerken. Tegenwoordig richt Enetco zich steeds meer op integratie van diensten binnen bestaande bedrijfsnetwerken.

Kun je iets vertellen over de ontstaansgeschiedenis van Enetco Internet Services?
Het Internet Services bedrijf is in 1996 ontstaan, eigenlijk door de vraag van de klanten van ons moederbedrijf Roturs Enetco Groep. De klanten wilden zich op een betaalbare manier op het internet profileren, maar hadden in die tijd nauwelijks kennis van zaken. Als vanzelfsprekend zijn we daar ingesprongen en Enetco Internet Services heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een full service provider met een klein team van specialisten.

Wat 'doet' Enetco? Wat voor soort diensten leveren jullie?
Wij leveren eigenlijk maar één dienst, internet services zoals de klant het wilt. Laat me dat even verduidelijken. Op onze website staan standaard pakketten, maar die zijn eigenlijk alleen maar ter indicatie. In overleg met de klant wordt bepaald wat hij nodig heeft en wij zorgen gewoon dat het er komt en wel zo efficiënt mogelijk. We kunnen dus bijna alles leveren wat nodig is om dat te bereiken en in die gevallen waar we dat niet kunnen, vragen we een partner deze dienst voor ons in orde te maken. Daarom heeft elke klant ook zijn eigen contactpersoon binnen ons bedrijf. Je wordt niet afgewimpeld door een helpdesk die 5 minuten tijd voor je heeft, maar er wordt gelijk naar de oplossing gezocht. Ook hebben we geen ‘verkopers’ in dienst, maar alleen mensen die daadwerkelijk bezig zijn met oplossingen, die voor de klant commercieel waardevol moeten zijn.

Wat zijn de specialismen van Enetco?
Als full service provider moet je eigenlijk van alle markten thuis zijn. Je kunt dus bij ons terecht voor een eenvoudige registratie van een domeinnaam of voor webhosting, maar ook voor volledige remote oplossingen en virtualisatie van bestaande bedrijfssystemen.

Waar is Enetco op dit moment mee bezig?
We zijn op dit moment vooral bezig met integratie van lokale netwerken bij de klant en de door hen gebruikt internet diensten. Neem bijvoorbeeld een simpele SaaS-oplossing als remote backup. Het is toch flauwekul om dat als separaat pakket bij een klant te leveren. De klant wil de remote back-upserver gewoon als extra back-upmogelijkheid, te beheren vanuit één pakket. Dus geen apart remote back-uppakketje, maar een complete geautomatiseerde oplossing voor zowel lokale als remote backups.

Wat zijn de sterke punten van Enetco?
Het echt combineren van diensten op een voor de klant zo transparant mogelijke manier, dus volledige integratie. De klant moet het verschil tussen een internet dienst en lokaal draaiende software niet merken. Communiceren met de klant is dus van levensbelang, zowel voor de klant als voor ons.

Wat gaan we nog tegemoet zien van Enetco de komende tijd?
We gaan volgende maand van start met de eerste volledige bedrijfsservers in ons datacenter. Ook mkb-klanten beginnen in te zien dat het niet zo zinvol is om servers in eigen huis te houden, zeker niet als ze meerdere remote werkplekken gebruiken. De huidige internet verbindingen zijn vooral gericht op downloadsnelheid, maar dat pakt dus precies verkeerd uit voor remote werkers. Die hebben continue last van de beperkte verbindingen. Door de bedrijfsservers in onze datacenters te plaatsen zijn die problemen eindelijk uit de wereld. Bovendien kunnen we die servers door de huidige virtualisatietechnieken eenvoudig redundant uitvoeren waardoor de kans op downtime nihil wordt. Doordat we veel meer servers tegelijk beheren is de kans op beveiligings problemen ook veel kleiner als wanneer de klant dit zelf moet bijhouden.

Helpt Enetco ook bij het veiliger maken van de systemen?
Eigenlijk is dat een logisch gevolg van de diensten die we leveren. Als de klant zich druk moet gaan maken over virussen of zijn spamfilter zelf moet gaan inregelen, kun je het wel vergeten. Daar hebben ze de specialistische kennis en tijd niet voor. Dat moet gewoon tot de standaard dienstverlening horen.

Wat is de meest afgenomen dienst van Enetco?
Eigenlijk zijn dat nog steeds de webhosting diensten, zoals shared hosting, database beheer, email en gevirtualiseerde servers. We hebben een dienstverlening met een uptime die dicht tegen de 100% aanligt, waardoor we eigenlijk nooit klanten verliezen. Door de mond op mond reclame blijven deze diensten nog steeds de snelste groeier.

Meer info vind je op www.enetco.nl

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie