Provider Net Tuning in problemen; websites op zwart

Redactie WINMAG Pro
WINMAG Pro ontving een opmerkelijke e-mail, gericht aan de klanten van Net Tuning. De provider heeft een conflict met een Zweeds datacenter waar de servers van Net Tuning worden gehost. De servers worden daarom over enkele dagen verhuisd naar een Zwitsers datacenter.

De verhuizing blijft niet zonder gevolgen voor de klanten van Net Tuning. Vooral klanten met een fysieke (eigen) server bij Net Tuning zijn de dupe. Hun servercomputers worden maandagochtend 18 augustus letterlijk in een verhuiswagen geladen en van Zweden helemaal naar Zwitserland gereden. Daar komen zij op 19 augustus aan bij een datacenter waar Net Tuning de dienstverlening zo snel mogelijk weer op gang wil brengen.

Ook klanten met een gehuurde (virtuele) server overigens een specialisme van de provider hebben last van de verhuizing, want het zal op 18 augustus (de voorziene verhuisdatum) enige uren tot dagen kosten voor de naamservers op internet (de DNS-servers) het dataverkeer weer naar de juiste fysieke locatie zullen leiden.

Websites op zwart
Klanten met een website gehost door Net Tuning staan dus maximaal enige dagen op zwart. Zeker webwinkels kunnen daar aanzienlijke schade van ondervinden. Want geen webshop betekent ook geen inkomsten. Ook een niet bereikbare website zonder webwinkel kan overigens tot vragen bij zakelijke relaties en klanten van een bedrijf leiden.

Hoeveel websites en webwinkels Net Tuning host is WINMAG Pro niet bekend, al staat de vraag wel bij hen uit. De kans is groot dat we daar geen antwoord op krijgen, want een merkwaardige voetnoot in de e-mail geeft weinig hoop op helderheid: " Inhoudelijke redenen betreft het conflict, word niet verstrekt" (grammaticale fouten zijn van Net Tuning).


De servercomputers van klanten van Net Tuning worden aanstaande maandag helemaal van een datacenter in Zweden naar een in Zwitserland gereden (foto is een impressie).

Excuses
Wel lezen we excuses: "Vele malen excuses voor deze zeer onprettige mededeling en tijdspan." En krijgen klanten nog een paar kleine opstekers: "Onze diensten zullen gezien de locatie, niet in prijs omhoog gaan. Hiernaast zullen de diensten die wij aanbieden verbeteren in opzichten als reactie tijd (ms, latency) en algemene routing. Ook zijn de faciliteiten voor problemen als stroom uitval vele malen groter."

Klanten met een Service Level Agreement (SLA) kunnen eventueel contact opnemen met de helpdesk, maar wel voor de genoemde verhuisdatum (aanstaande maandag).

Vakantieperiode
Het is niet voor de eerste keer dat klanten problemen ondervinden door allerlei zakelijke conflicten en beslommeringen rond een provider. Een conflict valt niet te plannen maar het is extra vervelend dat 'het gedoe' juist in de vakantieperiode plaatsvindt. Klanten van Net Tuningzullen nu op stel en sprong bijvoorbeeld e-mailnieuwsbrieven de deur uit moeten doen naar hun eigen klanten, dat ze begin volgende week even geen filiaal op internet hebben.

Net Tuning belooft doorlopend actuele informatie te geven op een speciale website: www.nettuning.info.


Update 13:34 uur:

Mike Buderath van de Net Tuning Group mailde vandaag alsnog een toelichting, na enige vragen van onze zijde. Buderath wil nog altijd niet al te diep in gaan op het ijlingse vertrek uit Zweden, maar het heeft volgens hem onder meer te maken met de kwaliteit die het datacenter aldaar kan garanderen, ook voor de stroomvoorziening.

Buderath geeft ook inzicht in het aantal klanten dat met de verhuizing te maken krijgt. Net Tuning blijkt geen kleine provider. De computers van de 2200 (!) klanten die maandag worden verhuisd (en enkele dagen uit de lucht zijn) betreffen alleen nog maar het deel van de klanten die nog geen SLA (uitgebreid servicecontract) met de provider hebben - en daarmee al reeds op een 'mirror' (kopieserver) in Zwitserland draaien. Voor de klanten met een SLA gebeurt er dus maandag helemaal niets; hun website draait gewoon door.

Volgens de woordvoerder zullen er nauwelijks website-eigenaren met een webshop of anderszins kritische site zijn die nog geen SLA hebben afgesloten.


Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie