Robotbeldienst niet altijd zuivere koffie

Jordi Smit
Een robotbeldienst die contact opneemt met restaurants om voor jou een reservering te plaatsen. Het klinkt te mooi om waar te zijn, en dat blijkt het in veel gevallen ook te zijn.

Robotbeldienst: hulp van mens

25 procent van de telefoongesprekken die via Google's robotbeldienst Duplex gaat, start niet met een virtuele stem maar met een mens. Dat beweert het bedrijf aan New York Times. Daarnaast zou circa 15 procent van de gesprekken die alsnog geautomatiseerd waren, uiteindelijk door een mens zijn overgenomen.

'Probleem bij AI-services'

'Duplex, dat Google vorig jaar als technologisch wonder met AI voor het eerst liet zien, wordt dus nog steeds grotendeels door mensen beheerd', schrijft New York Times. 'Hoewel AI-services bedoeld zijn om ons te helpen, kan hun gedeeltelijk machinale, deels menselijke benadering bijdragen aan een groeiend probleem: de strijd om het echte van nep te onderscheiden, van valse recensies en online desinformatie tot bots die zich voordoen als mensen.'

LEES OOK: Waarom geen robot als collega?

Introductie robotbeldienst Duplex

De introductie van Google's beldienst Duplex vond in mei van vorig jaar plaats. De technologie biedt gebruikers in de Amerika de mogelijkheid met hun Google Assistent een reservering te plaatsen in bijvoorbeeld een restaurant. Google belooft dat dit volledig door robots wordt uitgevoerd, maar die waarheid blijkt in werkelijkheid dus anders te liggen.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi