SaaS-aanbieders maken zichzelf onmisbaar met embedded analytics

Redactie WINMAG Pro
SaaS-bedrijven staan voor de uitdaging om dashboards te bouwen voor hun gebruikers om de adoptiegraad van hun software te maximaliseren en klanten de beste ROI te bieden. Hun gebruikers willen gemakkelijke, toegankelijke inzichten, zodat de software een essentieel besluitvormingsinstrument voor een datagestuurde bedrijfsstrategie vormt. Dit kunnen zij bereiken door embedded analytics. Embedded analytics maakt het mogelijk om realtime data-analyse en datavisualisatie te integreren in SaaS-software, zodat data-analyse en business intelligence toegankelijker worden voor elke gebruiker.

Analyse wordt een musthave voor SaaS

De urgentie voor bedrijven om data te gebruiken voor strategische zakelijke beslissingen neemt toe. Data en embedded analytics stellen besluitvormers ten eerste in staat om oorzaak en gevolg van dalende verkopen te achterhalen. Daarnaast kunnen inzichten uit data de belangrijke kansen voor positieve verandering blootleggen en daarmee het rendement verbeteren.

Veel SaaS-oplossingen zijn al een bron van informatie. Zo gaat field service management-software in op puur operationeel beheer, maar omvat het de data en expertise om zijn gebruikers benchmark-inzichten te bieden, zoals hoe het bedrijf presteert ten opzichte van concurrenten. Dit soort inzichten zijn van onschatbare waarde voor een manager.

SaaS-aanbieders kunnen hierop inspelen door een analyseplatform te integreren in hun software. Op die manier faciliteren zij een organisatiebreed datagedreven besluitvormingsproces voor hun klanten en vormt de software een essentieel instrument voor analyse en verandering.  

Waarde van SaaS-product bewijzen

Waardecreatie, ROI-optimalisatie en zichtbare impact zijn groeiende argumenten voor bedrijven. Als bedrijven hun investeringen screenen op zoek naar kostenbesparingen, wilt u dat uw SaaS-product zo wrijvingsloos is dat er niet eens overwogen wordt om de stekker eruit te trekken. Het integreren van realtime data-analyse maakt het voor SaaS-aanbieders gemakkelijker de waarde van hun product te bewijzen. Embedded analytics kan helpen om de capaciteiten en relevantie van SaaS-producten te verfijnen en dit beter uit te leggen aan (potentiële) klanten, waardoor er geen ruimte is voor twijfel. Analyse en inzichten zijn dus een belangrijk verkoopargument, maar zorgen ook betere servicing en behoud van bestaande klanten.  

Korte go-to market

SaaS-aanbieders die aan de slag willen met analytics zitten niet te wachten op trajecten van maandenlange ontwikkeling en implementatie. Een korte go-to market is essentieel in het huidige bedrijfsklimaat. De oplossing ligt in white label embedded analytics.

Een onderzoek van Nucleus Research bevestigt dat bedrijven die voor een embedded analytics-oplossing kozen in plaats van deze intern te bouwen, gemiddeld binnen drie weken live konden gaan met de analysefunctionaliteit. Daarentegen kostte het zelf bouwen gemiddeld 6 tot 8 maanden. 

Door gebruik te maken van (white label) embedded analytics hoeven SaaS-aanbieders niet zelf te investeren in het ontwikkelen van een dashboarding-module met inzichten. Dankzij naadloze integratie van realtime data-analyse binnen de eigen software-oplossing, kunnen technische teams zich (blijven) concentreren op het kernproduct in plaats van het bouwen van een dashboardmodule. Tientallen dataconnectoren maken het mogelijk om snel realtime data-analyse en datavisualisatie te integreren in de software of bedrijfsapplicatie. SaaS-aanbieders behouden daarmee volledige autonomie, zodat ze tevens in kunnen spelen op veranderingen in behoeften, data en gebruikers, terwijl hun klanten profiteren van de kracht van data en analyse. 

Onmisbaar

Zelfs de donkerste wolken kunnen tot verfrissende mogelijkheden leiden. Bedrijven zoeken wanhopig naar oplossingen die ze nú kunnen inzetten. In plaats van sluiten of saneren gaan ze op zoek naar nieuwe kansen, intelligente en kosteneffectieve oplossingen, aangedreven door de nieuwste technologieën. Embedded analytics is voor SaaS-aanbieders de kans om onmisbaar te worden, nu en in de toekomst. 


Bijdrage van : Baptiste Jourdan, mede-oprichter van Toucan Toco

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie