Sendcloud neemt AI startup Tracey over om verbeterde bezorgervaringen te bieden met verzendintellegentie

Redactie WINMAG Pro

Sendcloud, het grootste verzendplatform in Europa, heeft de overname van dataplatform Tracey aangekondigd. Deze strategische stap zal de positie van Sendcloud als marktleider versterken door e-commerce bedrijven van elke omvang in staat te stellen om de beste klantervaring te bieden.

Sendcloud

Huib Adriaans en Rob van den Heuvel

In het competitieve e-commercelandschap verwachten consumenten nauwkeurige updates over de bezorgstatus van hun pakket.
Uit het E-commerce Delivery Compass (2023) blijkt dat 9 procent van de consumenten hun orders niet op de geplande datum ontvangt, en 20 procent moet de bezorgtijd of -locatie wijzigen na het ontvangen van de eerste track & trace-melding.

Retailers die hun klanten niet proactief informeren, krijgen te maken met een toevloed van vragen over de bezorgstatus. Deze “Waar blijft mijn pakketje?”-vragen zijn goed voor 36 procent van alle contactmomenten met de klantenservice (DigitalGenius, 2023). De lange termijn kosten van een gebrekkige klantenservice worden nog duidelijker gezien het feit dat meer dan 60 procent van de consumenten afziet van een aankoop na één slechte ervaring met de klantenservice (Zendesk, 2022).

Met eigen modellen kunnen voorspellingen gedaan worden die verder gaan dan de track & trace standaarden, kunnen klanten van Tracey slimmere beslissingen nemen over het verzendproces en consumenten proactief informeren. Zo kunnen de onvermijdelijke vertragingen en bezorgproblemen omgezet worden in een positieve ervaring. Met de overname van Tracey breidt Sendcloud uit met een gevarieerd portfolio van datatools, waaronder near-real-time pakketmonitoring, inzichten in vervoerdersperformance en AI-aangestuurde bezorgvoorspellingen. 

Sendcloud wil verzenden wereldwijd vereenvoudigen

"Wij geloven dat optimale bezorgervaringen de sleutel zijn tot succes voor e-commerce bedrijven," zegt Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder van Sendcloud. "Het wordt echter steeds complexer zodra je met meerdere vervoerders verzendt, flexibele bezorgopties aanbiedt of je bedrijf internationaal wilt uitbreiden. Daarom verwelkomen we Tracey met open armen, zodat we online retailers kunnen voorzien van de beste oplossing voor pakketmonitoring en benchmarking op de markt."

Tracey wil online retailers de controle over het verzendproces teruggeven

Huib Adriaans, oprichter van Tracey: "De meeste pakketverzenders zijn volledig gefocust op het verwerken van hun orders, waardoor de waardevolle verzenddata onbenut blijft. Onze verzendintelligentie helpt om die data toe te passen voor bruikbare inzichten en zo de beste bezorgervaringen te bieden. Dankzij de enorme verzendvolumes die Sendcloud verwerkt, kunnen we de product roadmap versnellen, nauwkeurigere benchmarking bieden en onze voorspellende bezorgmodellen verbeteren. We zijn enorm enthousiast om deel uit te maken van het Sendcloud team."

Online retailers kunnen klantervaringen nu proactief te verbeteren

Carel van Boetzelaer, CEO van World Wide Lighting en klant bij Tracey, is actief in 15 landen met 24 webwinkels, waaronder LampDirect.nl. "Het afgelopen jaar zagen we een daling van 35 procent in het aantal vragen over de bezorgstatus, terwijl 9 van de 10 klanten zeggen proactieve bezorgcommunicatie te waarderen." Over de overname zei hij: "Ons doel is om het Europese MKB te helpen verduurzamen met LED-verlichting. Het optimaliseren van ons eigen bezorgproces maakt daar een belangrijk deel van uit. We zijn enthousiast om te zien hoe Tracey zal groeien met de support van Sendcloud."

Nu de integratie van start gaat, zetten beide bedrijven zich in voor een soepele ervaring voor klanten, medewerkers en stakeholders. De overname zal geen lopende projecten of contractuele verplichtingen verstoren. Klanten kunnen Tracey zowel gebruiken als zelfstandig product als in combinatie met het uitgebreide aanbod van Sendcloud. 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie