Softwareproblemen in Boeing 737 Max door onervaren programmeurs

Fenna Kiebert
Het blijft een mysterie hoe de softwareproblemen in de Boeing 737 Max zijn ontstaan. Hoe kan zo'n groot bedrijf dat bekend staat om zijn zorgvuldige ontwerpen, schijnbaar eenvoudige softwareproblemen krijgen die leiden tot een paar dodelijke crashes? Volgens Boeing-ingenieurs die al lang bij het bedrijf werken, werd het werk uitbesteed aan onervaren programmeurs.

De Boeing 737 Max-software werd ontwikkeld in een tijd waarin Boeing ervaren technici ontsloeg en leveranciers dwong om kosten te besparen. Zo lieten zij de taken uitvoeren door programmeurs met veel minder ervaring, vaak van het Indiase softwarebedrijf HCL Technologies, zo meldt Bloomberg. Een medewerker van HCL zegt over de Boing 737 Max, die in januari 2016 met testvluchten startte: ‘Het was een snelle oplossing om het productieprobleem op te lossen, zodat Boeing niet zou vertragen in de vluchttest van de 737-Max, want een vertraging in elke vluchttest kost heel veel voor Boeing.’

LEES OOK: Onderzoek G DATA: Geen roamingkosten in EU zorgt voor betere IT security tijdens vakantie

MCAS

Boeing zelf zegt dat het bedrijf niet afhankelijk was van ingenieurs van HCL en Cyient voor het 737 Max-systeem, dat gekoppeld is aan de Lion Air-crash in oktober en de ramp met Ethiopian Airlines in maart. Vooralsnog wordt gezegd dat de fout is veroorzaakt door het MCAS, een systeem dat de neus van de vliegtuigen omlaag duwt op basis van foutieve data. Het systeem is ontwikkeld om te voorkomen dat het vliegtuig teveel achterover gaat hangen en zodoende snelheid verliest en daardoor uit de lucht kan vallen. Waarschijnlijk zat er in dat systeem in de 737 Max.

In een verklaring stelde HCL dat het ‘een sterke en langdurige zakelijke relatie heeft met The Boeing Company’. ‘We zijn trots op het werk dat we doen voor al onze klanten. HCL geeft echter geen commentaar op het specifieke werk dat we voor onze klanten doen. HCL wordt niet geassocieerd met lopende problemen met de 737 Max', aldus een woordvoerder van HCL.

Ontwikkeling Boeing 737 Max

Boeing begon acht jaar geleden met het ontwikkelen van de 737 Max, wat een ​​concurrerend Airbus SE-vliegtuig zou moeten zijn. De ingenieurs die toentertijd aan de Max werkten, hebben geklaagd over de hoge druk van managers, om de wijzigingen die extra tijd of geld kostten, zoveel mogelijk te beperken. ‘Boeing deed letterlijk alles wat je maar kunt bedenken, om de kosten te verlagen', meldt Rick Ludtke, een voormalige Boeing-engineer voor vluchtbesturing, die in 2017 werd ontslagen.

Ook Rabin, een voormalige software-engineer, herinnerde zich een manager die tijdens een vergadering zei dat Boeing geen senior engineers meer nodig had, omdat de Boeing producten volgroeid waren. ‘Ik was geschokt, in een kamer vol met een paar honderd voornamelijk senior engineers, werd ons domweg verteld dat we niet nodig waren’, zegt hij. In 2015 werd ook Rabin ontslagen. Kortom, het lijkt er dus op dat de softwarefout in de Boeing 737 Max, ontstaan is door een simpele fout en door de onoplettendheid van de onervaren programmeurs. Had Boeing alle senior engineers gewoon in dienst gehouden, dan waren de fouten, die verschillende mensenlevens hebben gekost, waarschijnlijk niet gemaakt.

afbeelding van Fenna Kiebert

Fenna Kiebert | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Fenna