'De Google's en Microsoft’s gaan de markt forceren'

Speakup: de constante honger naar innovatie en vooruitgang

Bart Remmers
Vanuit Enschede is Speakup sinds 2003 de specialist in innovatieve telecommunicatieoplossingen en biedt het bedrijf een compleet pakket aan diensten voor de zakelijke markt. Wat wij van CEO Rick Sulman willen weten is: hoe zorg je ervoor dat je met jouw producten en diensten voorop blijft lopen? En hoe groot is de dreiging van bijvoorbeeld een Google en Microsoft? Kortom: wat kunnen en mogen we verwachten van Speakup?

Rick Sulman, CEO SpeakupHet gaat erg goed met het bedrijf waar Rick Sulman sinds eind 2015 CEO van is. De dienstverlening die Speakup biedt is uitvoerig beoordeeld en dit jaar wederom MKB Proof bevonden door Baaz Magazine en WINMAG Pro. De sterkste punten volgens de jury? Dankzij Speakup is technostress verleden tijd, er is hulp bij het beschikbaar vs. bereikbaar zijn en men biedt de juiste telecommunicatieoplossing voor zakelijk Nederland. Een ander punt waarbij Speakup scoort is de dagelijkse ontwikkeling van innovatieve communicatieoplossingen. Het bedrijf biedt een compleet pakket van diensten voor de zakelijke markt. Bovendien beschikt Speakup over een eigen (vast) netwerk en een team vakinhoudelijke experts. De diensten integreren vaste en mobiele telefonie voor een controleerbare, schaalbare en meetbare bereikbaarheid en deze zijn te koppelen aan iedere kantoorautomatisering. Speakup stelt haar diensten beschikbaar aan eindgebruikers via haar landelijk dekkende partnerkanaal. Hierin zijn standaard telecommunicatieoplossingen onderdeel van het aanbod, maar als technisch sterk onderlegd bedrijf wil Speakup graag helpen bij het uitgaan van een telecommunicatie-uitdaging waarvoor de klant eigenlijk niet direct een kant-en-klaar oplossing kan vinden.

Informele club mensen

Zo'n mooi rapport is een meer dan prettige aanleiding voor een dito gesprek. Maar voordat we het met Rick over de resultaten, verwachtingen en ambities van Speakup gaan hebben, eerst het bedrijf zelf. Zonder een gezond en prettig intern klimaat geen zakelijk succes. De telecommunicatiespecialist waar de CEO in 2013 startte is volgens hem nog steeds een informele club mensen. 'Het mooie was dat Speakup destijds al een relatief lange tijd bestond – 10 jaar - maar er heerste nog steeds een startupmentaliteit. Een klein en los team. Totaal het tegenovergestelde van de zorginstelling met een paar duizend werknemers waar ik voordat ik bij Speakup begon werkte. Afdelingen, lijntjes, deurtjes. Het was traag en bureaucratisch. Bij Speakup was en is het wel anders en dat spreekt mij enorm aan', legt de CEO uit.

Een ander positief aspect van het Speakup-team is volgens Rick de diversiteit. 'Op het moment dat ik hier kwam was de gemiddelde leeftijd begin dertig, het gemiddelde was dus direct een stuk hoger', lacht de CEO. 'Momenteel werken er ook een paar vijftigplussers. Erg goed voor de balans. Vroeger schopten we als Speakup - kort door de bocht - graag tegen de gevestigde orde aan en niet veel meer dan dat. Tegenwoordig is er mede dankzij de wat oudere medewerkers meer rust en ervaring binnen het bedrijf en dat is erg fijn. In de kern zijn we nog steeds het rebelse clubje en dat willen we graag zo houden. Maar we zorgen daarbij wel voor een goede mix. Dat geldt overigens ook voor de man-vrouwverhouding binnen Speakup. Voor een technisch bedrijf werken er relatief veel vrouwen bij ons. Daar zijn we erg blij mee.'

Universiteit van Twente

De telecommunicatiespecialist zoekt niet alleen intern naar een perfecte mix van kennis en een rebelse mentaliteit. Letterlijk schuin tegenover het kantoor van Speakup zit de Universiteit van Twente waarmee de lijntjes zeer kort zijn. 'We doen mee aan diverse programma's en wedstrijden van de universiteit en ontmoeten zo studenten met allerlei innovatieve ideeën. Ideeën die omgezet worden in prototypes bijvoorbeeld. Op die manier proberen we mensen te interesseren voor wat wij doen, we kunnen elkaar inspireren. Dat doen sommige projecten van de studenten zeker. Niet dat we er per se zelf altijd iets mee kunnen, maar het zet ons wel aan het denken.'

Het maakt van Speakup los van haar baanbrekende diensten een opvallende speler in het oosten van het land. Is Rick niet bang voor een braindrain, het ICTtalent dat kiest voor de Randstad in plaats van de eigen regio? 'Dat valt mee. We zien dat veel mensen hier in de regio niet zo zeer de behoefte hebben om naar het westen te gaan. Ze zijn minder gevoelig voor een hoger salaris of betere arbeidsvoorwaarden. Ze kiezen er effectief voor om in deze regio aan de slag te gaan', legt de CEO uit. 'Mensen zijn hier honkvaster. Het verloop is vrij klein. Overigens heeft dat zijn voor- en nadelen. Die nadelen? De spoeling is hier dunner in vergelijking met de Randstad waar de meeste grote spelers zitten. Dat heeft een behoorlijke aanzuigende werking. De keus is hier wat kleiner, zeker wanneer je kijkt naar het feit dat de Universiteit van Twente er gevestigd is. Niet al die mensen kunnen in hun eigen regio aan de slag. Zij moeten wel uitwijken naar andere delen van het land.'

Andere verdienmodellen bedenken

Laten we eens kijken naar Speakup zelf. Wanneer we Rick spreken zitten er bijna drie kwartalen van 2017 op. Is de CEO tevreden over het lopende jaar? 'Het gaat heel goed. Dat betekent echter niet dat we rustig achterover kunnen gaan leunen. Wereldwijd zie je namelijk dat de business- en verdienmodellen in onze sector verminderen en op de langere termijn zelfs gaan verdwijnen. Daarom blijven wij zoeken naar de kip met het gouden ei. Want waar staan we over vijf of over tien jaar? Daar moet je nu op anticiperen. Doe je dat niet, dan kan je wel eens voor grote problemen komen te staan! We draaien momenteel serieus goede cijfers, echter moeten we juist nu blijven nadenken over waarmee we ons geld verdienen en – belangrijker nog – waarmee we ons geld in de toekomst gaan verdienen. Dat doe je door middel van innoveren en zoeken naar die kip met het gouden ei om zo in de toekomst de juiste transitie te kunnen maken zodat Speakup ook over 10 jaar een succes blijft.'

Een van de belangrijkste veranderingen binnen telecommunicatie is het gratis bellen, iets dat volgens Rick de komende jaren steeds normaler wordt. 'Als je gratis kunt bellen, betekent het dat niemand meer geld verdient. Het is noodzaak om andere telecomverdienmodellen dan het model dat wij de 'tikken' noemen, te bedenken.' Ook de allergrootste spelers, denk aan Google en Microsoft azen meer en meer op de zakelijke telecommunicatiemarkt. Iets waar Speakup rekening mee moet houden. Toch? 'Klopt. Maar toch zie ik die bedrijven niet als grote bedreiging. Wel als een kans', meent de CEO. 'Kijk, de Google's en Microsoft’s gaan de markt forceren. Voor ons betekent het dat er weer ruimte op andere vlakken ontstaat. Wanneer je bang gaat zijn voor bedrijven als Google, dan mag je wel inpakken.'

28 landen met 28 regeringen

Waar de nieuwe kansen voor Speakup liggen? 'Zie het zo: Google, Facebook en Microsoft zijn groot geworden in de Amerikaanse markt. Dat is een homogene markt bestaande uit 350 miljoen inwoners die allemaal onder dezelfde wet- en regelgeving vallen. In Europa gaan de zaken anders. Met haar circa 510 miljoen inwoners is Europa omvangrijker dan de VS, maar door de verdeling over 28 landen met 28 regeringen, 28 wet- en regelgevingen en talloze andere regelingen is Europa ook vele malen complexer. Samengevat: zo gemakkelijk is het niet voor die zeer grote bedrijven om 'even' de Europese markt te veroveren.'

'Punt 2: de grote jongens zullen het doen met standaardoplossingen. Maar je ziet juist dat de meeste bedrijven op zoek zijn naar specifiek maatwerk. Die komen niet weg met een standaardoplossing. Dat maakt het dat het voor Google en Microsoft veel langer gaat duren en dat er veel meer krenten in de pap blijven voor bedrijven als Speakup', gaat de CEO verder. 'Wij zullen nooit marktleider worden kan ik je vertellen. We hoeven ook niet twintig procent van de markt te hebben. Stel dat we van 0,1 naar 1 procent van de markt groeien. Dan doen we hartstikke goede zaken!'

Als derde voordeel dat juist kleinere partijen als Speakup bieden benoemt Rick de service naar de klant toe. 'We zijn veel flexibeler. Wanneer jij een probleem hebt met een knop en je klopt aan bij Google, dan kun je lang wachten op antwoord. Wij helpen de klant direct. Speakup staat naast de klant en we denken graag met je mee over de juiste oplossingen. Oplossingen voor grotere ICT-incubators tot eenpitter en van bedrijven met nul personeel tot 500 werknemers. Grote woningcorporaties en winkelketens en evengoed ZZP'ers. Die diversiteit is juist zo mooi en daar ligt onze kracht.'

Perverse businessmodellen

Rick: 'Kom ik terug op wat ik net zei: ik ben niet zo bang voor die grote jongens om de drie genoemde punten. Ik weet echter dat dit in de sector wel anders is. Ook in Nederland. Verschillende concullega's die ik spreek hebben de broek vol om het zo te noemen. De Oost-Nederlandse nuchterheid? Misschien deels wel. Het zit sowieso in de genen van Speakup. We waren een van de eersten die riepen dat de huidige businessmodellen gaan verdwijnen. Veel partijen willen die bestaande businessmodellen overeind houden. Doe dat nou niet. Ga een ander businessmodel bedenken. Neem geen genoegen met hoe het nu is, maar ga uit van morgen en de dag daarna. Zo dwing je jezelf om op een andere manier na te denken over de ontwikkelingen in onze business. Wat mij steeds weer verbaast is hoe krampachtig sommige bedrijven in onze sector vasthouden aan hun eigen perverse businessmodellen. Met dat pervers bedoel ik dat ze niet willen veranderen en blijven focussen op verouderde verdienmodellen waar straks geen droog brood meer aan valt te verdienen. Mijn advies: stop daarmee en denk vooruit.'

2018 is nakende. Ook het nieuwe jaar zal voor Speakup in het teken staan van het tegendraads doorinnoveren. 'Nieuwe dingen bedenken waarvan ik denk dat niemand anders er al over heeft nagedacht. Met nieuwe technologie prachtige noviteiten neerzetten. Noviteiten die de klant uiteindelijk moeten helpen. Noviteiten die voor de hand liggen maar waar nog bijna niemand aan gedacht heeft. Wij bedenken ze en het leuke is, Speakup bouwt ze ook zelf, omdat we de techneuten in huis hebben. Belangrijke uitdaging is wel, en daar ben ik eerlijk in, om een product te bouwen waar een realistisch prijskaartje op zit, zodat het slimme idee ook echt de etalage in kan.'

'Weet je, Speakup is niet de goedkoopste in de markt. Dat gaan we ook nooit worden. Dat komt omdat we niet voor de grote massa gaan. Je kiest voor ons omdat we – A – dicht tegen de klant zitten en – B- mooie innovatieve oplossingen bieden die verder niemand heeft. Dat is de keus die de klant moet maken. Voor een dubbeltje op de eerste rang of kwaliteit op maat', benadrukt Rick. 'De telecommarkt is tegenwoordig ontzettend verziekt door prijsvechters. Daar begint de markt, de klant, gelukkig genoeg van te krijgen. Het kost niets en je krijgt ook niets, dat wil uiteindelijk niemand. Telecommunicatie kan heel goedkoop, alleen zeur niet wanneer iets snel stuk gaat.'

Klaar voor de GDPR

Rick Sulman

Plannen en ambities genoeg bij Speakup. Zaak is wel om deze waar te maken. 'Het is mijn persoonlijke ambitie te laten zien dat wat wij zeggen ook klopt en dat het werkt. Het begint er al behoorlijk op te lijken, maar we hebben zeker meer tijd nodig om dit alles goed neer te zetten', verzekert de CEO. 'Binnenkort staan er al een paar technologische innovaties op stapel. Innovaties waar de klant direct of indirect zeker wat van gaat merken. Dat kunnen heel concreet nieuwe producten zijn, maar ook indirect een sneller en beter netwerk dankzij de laatste technologie.' Ander belangrijk punt waar Speakup dag-in-dag-uit intern en extern mee bezig is: databeveiliging. En daarnaast de GDPR. Vanaf 25 mei 2018 dient elke organisatie te voldoen aan die GDPR, de Europese algemene verordening gegevensbescherming. Deze regelgeving is complex en heeft verregaande gevolgen voor elke organisatie, helemaal als je hier niet aan voldoet. Rick: 'Veiligheid en cybersecurity blijven bij ons met stip op nummer 1 staan. We adviseren onze klanten daaromtrent. Daarnaast hebben we een paar maanden terug een jurist op het label gezet, onder meer vanwege de GDPR. We pakken de zaken serieus aan. Als je iets aan die GDPR wilt doen, moet je je plannen niet achter op een bierviltje noteren. Verder mobiliseren we in onze sector op Europees niveau de spelers om zo samen sterk te staan. Preventief, maar het is ook goed wanneer er toch iets mis mocht gaan. Al die ambities en plannen krabbel je niet op een A4'tje. Daar gaat veel meer voorbereidend werk overheen. Er moeten echt dingen veranderen in je organisatie en in je techniek.'

Frikandellen voor het hele bedrijf

Het tegengaan van datalekken is zeker ook intern een belangrijke aangelegenheid. Vraag dat maar aan alle medewerkers van Speakup. 'Soms op het extreme af. Wanneer je vanachter je PC wegloopt en je vergeet uit te loggen, dan ben je bij ons de Sjaak! Wat er dan gebeurt? Namens jou gaat er iemand anders achter de computer zitten en die persoon bestelt eveneens namens jou frikandellen voor het gehele bedrijf. Die frikandellen worden betaald door diegene die vergat zijn computer af te sluiten', aldus de CEO. 'Ik word er af en toe niet goed van, maar het is toch echt nodig om iedereen er aan te herinneren dat veilig omgaan met data keiharde noodzaak is. Of we hier vaak frikandellen eten? Ha, ha... Het valt gelukkig mee, maar het gebeurt zo nu en dan wel.'

Speakup

Speakup is opgericht in 2003 met als hoofddoel het verbinden van mensen. Het bedrijf uit Enschede ontwikkelt dagelijks innovatieve telecommunicatieoplossingen en biedt een compleet pakket aan diensten voor de zakelijke markt. Bovendien beschikt Speakup over een eigen (vast) netwerk en een team vakinhoudelijke experts. De diensten van Speakup integreren vaste en mobiele telefonie voor een controleerbare, schaalbare en meetbare bereikbaarheid en deze zijn te koppelen aan iedere kantoorautomatisering.

Kijk op speakup.nl

afbeelding van Bart Remmers
Door: BartRemmers

BartRemmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanBart