Swappie's circulaire revolutie

Redactie WINMAG Pro

In een jaar dat wordt gekenmerkt door vooruitgang op het gebied van duurzaamheid, verandert mede door Swappie de houding van consumenten ten aanzien van technologiebezit. Van een duidelijke focus op de circulaire economie tot het pleiten voor Right to Repair, Swappie heeft in 2023 een meer duurzame, ethische en inclusievere wereld gecreëerd. Nu consumenten steeds vaker de impact van hun keuzes inzien, biedt Swappie niet alleen refurbished iPhones, maar ook een visie voor een technologie-industrie die verantwoordelijkheid voor het milieu en bewust koopgedrag hoog in het vaandel heeft staan.

Circulaire economie en milieubewuste levensstijl 

Terugkijkend op wat het bedrijf bereikt heeft dit jaar, is Sami Marttinen, CEO & mede-oprichter van Swappie, vooral dankbaar: “Naast onze missie om refurbished mainstream te maken, heeft Swappie een passie voor het creëren van een wereld die duurzamer, ethischer en inclusiever is. Wanneer we terugkijken op onze transformatieve reis in 2023 dan kijken we niet alleen naar de zakelijke mijlpalen, we hebben een duurzame toekomst voor ogen. Onze toewijding aan de circulaire economie gaat verder dan het opknappen van smartphones, het gaat erom consumenten te helpen om keuzes te maken die passen bij een meer verantwoordelijke en milieubewuste levensstijl. Daarom leren we steeds meer mensen dat ze hun oude technologie kunnen doorgeven, terwijl we onze efficiënte en milieuvriendelijke bedrijfsactiviteiten versterken via onze logistieke- en refurbishment faciliteiten, zoals in het controlecentrum in Leipzig. Bij Swappie herdefiniëren we niet alleen de refurbished markt; we maken de weg ook vrij voor een duurzamere technologietoekomst.”

Een duurzame verandering in consumentengedrag

Uit Europees onderzoek van Kantar, uitgevoerd in opdracht van Swappie, bleek dat consumenten steeds meer duurzame koopgewoonten aannemen. Op Europees niveau koopt bijna 40% van de mensen meer tweedehands producten dan vijf jaar geleden. Het onderzoek liet zien dat er een groeiend bewustzijn is om duurzame keuzes te maken, waarmee Swappie goed gepositioneerd is door zijn focus op de circulaire economie. Uit data van Swappie's eigen NPS-onderzoek, dat klanten uitvraagt na elke verkochte telefoon, blijkt dat dit de drie hoofdredenen voor Nederlanders zijn om een smartphone via Swappie te kopen:

  • een goede upgrade voor mijn oude telefoon (42%)
  • de juiste keuze voor het milieu (27%)
  • modern maar nog steeds heel goed voor mijn tiener (17%)

Ondanks de groeiende waardering voor het opnieuw verkopen en refurbishen van smartphones, blijkt uit het onderzoek dat 1 op de 2 mensen oude technologie blijft bewaren: 56% van alle respondenten behoudt zijn toestel als reservetelefoon en 48% heeft een kapot toestel en weet niet dat ze er geld voor kunnen krijgen. 1 op de 4 ondervraagden vond dat het te veel moeite kost om hun apparaat te verkopen en bewaarde het in een lade. Uit het onderzoek kwamen ook belemmeringen naar voren, waaronder een gebrek aan bewustzijn en de moeite die men verwacht dat het kost, die consumenten ervan weerhouden om duurzamer smartphonebezit te omarmen.

Pleiten voor Right to Repair

Swappie pleitte in 2023 weer actief voor Right to Repair, neemt deel aan discussies op Europees niveau en blijft dit in de toekomst ook doen. Als belangrijke speler in de refurbishment-industrie benadrukt Swappie het belang van wetgeving die het recht van consumenten op betaalbare en kwalitatief goede reparaties bevordert, bijdraagt aan een gezondere industrie en het verminderen van elektronisch afval.

Swappie’s Country Manager van Nederland en België, Martine Hardeveld Kleuver, voegt toe: "Bij Swappie voelen we ontzettend de verantwoordelijkheid die we hebben voor het milieu. Dit drijft eigenlijk al onze keuzes. Bijvoorbeeld onze toewijding aan een verbeterde Right to Repair wetgeving. Of de introductie van de Premium Series, zodat consumenten die de beste keuze voor het milieu willen maken, maar niet willen inleveren op kwaliteit, nu ook een optie hebben om bij ons te kopen. We hebben dit jaar ook ons eerste fysieke drop-off point geopend in Amsterdam waar consumenten hun telefoon kunnen verkopen. Dit maakt het makkelijker voor consumenten om hun oude technologie een tweede leven te geven, en besparen wij weer CO2 op het verschepen van alle individuele telefoons. Door al deze activiteiten proberen we stap voor stap naar een groenere toekomst te werken.’’

Premium Series

De Premium Series van Swappie, een kroon op het werk in 2023, is een productlijn én een grote stap voorwaarts op het gebied van refurbished smartphones. Door consumenten iPhones te bieden met een batterij die 100% capaciteit heeft, geen tekenen van gebruik vertoont en volledig operationeel is, herdefinieert Swappie wat het betekent om een premium smartphone te hebben en kan hiermee alle twijfel die de consument nog heeft voor refurbished producten wegnemen. De Premium Series is meer dan een product, het is een bewijs van Swappie's voortdurende inzet om keuzes te maken die zowel voldoen aan de verwachtingen van de consument als aan de verantwoordelijkheid voor het milieu. Uit data van Swappie's eigen NPS-onderzoek blijkt dat Nederlanders Swappie aanraden vanwege de betaalbare prijs (75%), de snelle levering (68%), en/of de kwaliteit van de telefoons (67%).

Swappie onderging dit jaar ook een rebranding, met de nadruk op optimisme en circulariteit. De rebranding weerspiegelt Swappie's reis om een van Europa's snelst groeiende merken te worden en stimuleert een positieve en duurzame benadering van smartphonebezit.

Uitbreiding Leipzig

Om haar Europese aanwezigheid te versterken, heeft Swappie de bedrijfsactiviteiten strategisch uitgebreid naar Leipzig, Duitsland. De locatie, die operationeel is sinds 2022, vergroot de verzendcapaciteit en verkort levertijden naar Centraal-Europa. Leipzig is gekozen vanwege de geografische voordelen en bestaande infrastructuur, en helpt Swappie om de bedrijfsactiviteiten te stroomlijnen, de impact op het milieu te minimaliseren en de afstand tot de West- en Centraal-Europese consumenten te verkleinen. Als centraal knooppunt in het Europese logistieke netwerk van Swappie symboliseert Leipzig de proactieve benadering van het bedrijf om te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame techoplossingen op het hele continent.

Doelen voor 2024: consolidatie, educatie en duurzaamheid

Swappie heeft ambitieuze doelen gesteld voor 2024, waaronder het consolideren van haar aanwezigheid op markten in heel Europa, het voorlichten van consumenten over het verkopen van oude technologie en het toegankelijker maken van Swappie. Bovendien wil het bedrijf 100% van haar elektriciteit uit hernieuwbare bronnen halen en klanten helpen om meer dan 100.000 ton CO2 te besparen tegen het einde van 2024.

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie