TEST: LogMeIn Rescue: pechhulp via internet
Terwijl LogMeIn Pro en Free geschikt zijn voor computergebruikers die af en toe via internet een andere computer willen kunnen bedienen, is het LogMeIn Rescue-abonnement bedoeld voor de professionele omgeving van een helpdesk of zzp-er die IT-diensten op afstand wil aanbieden.
Dat zie je aan de prijs ( 77,42 per maand per technicus), maar ook aan de functionaliteiten. Bijzonder is dat je de over te nemen pc niet van te voren van een softwarepogrammaatje hoeft te voorzien (zoals met de Free- en de Pro-versies); je kunt ad hoc een pc met een 'issue' overnemen. Dat is handig voor een helpdesk die op afroep computergebruikers moet ondersteunen.
In vogelvlucht
Hoe werkt de pechhulp via internet precies? In vogelvlucht:
Eerst maak je een (gratis) gebruikersaccount op Logmeinrescue.com. Daarna installeer je op de pc waarmee je de hulpverlening wilt uitvoeren de browser-plug-in 'Rescue Technician Console'. Een op digitale hulpverlening ingericht programmapaneel, met groot in het midden de weergave van het overgenomen bureaublad (zie afbeelding). Je vindt hier omheen hulpmiddelen als een chatvenster, een lijst van je huidige computerverbindingen en verder - in tabbladen - gereedschappen als een bestandsbeheerder, een systeemanalyse van de overgenomen pc en de mogelijkheid het systeem op afstand te herstarten, waarbij na het booten de hulpsessie weer automatisch wordt opgebouwd.
De browser-plug-in 'Rescue Technician Console' op de pc van de supportmedewerker.
Tijd om de eerste supportsessie op te zetten. Je hebt iemand aan de telefoon met een computerprobleempje. "Of je even langs kunt komen". Nee, we blijven lekker zitten en vragen de man of vrouw even aan de lijn te blijven. Je start de Rescue Technician Console (zie de stap hiervoor) en kiest 'New Session'. Je krijgt direct een 6-cijferige pincode voor deze sessie.
Dan volgt de derde stap. Je vraagt de hulpvrager naar www.logmein123.com te surfen en de pincode in te vullen op de webpagina. Door zijn of haar druk op de knop 'Connect to technician' wordt de verbinding bevestigd en vraagt de browser van de hulpvrager of er een klein hulpprogramma (760 KB) op de pc mag worden genstalleerd (Support-LogMeInRescue.exe). Gaat de hulpvrager akkoord, dan is de software in een mum geactiveerd en krijgt de technicus de pc in beeld. Alle eerdere genoemde hulpmiddelen in de Rescue Technician Console zijn nu beschikbaar om eventuele problemen te fixen.
Ik verwacht, overigens, dat bij heel wat hulpsessies zal blijken dat er helemaal geen computerprobleem is, maar een gebrek aan ict-expertise bij hulpvrager. Als die merkt hoe makkelijk het 'mannetje op internet' is aan te roepen, zal die vaker aan de lijn hangen. Het is goed om daar even bij stil te staan. Zorg dat je iedere supportsessie kunt declareren!