Time-to-market grootste uitdaging webshopstarters
Dit blijkt uit het jaarlijkse MKB Webwinkel Groei-onderzoek van PayPal, uitgevoerd door de onderzoekers vanTrendbox. Het beschrijft de grootste obstakels bij het starten en succesvol maken van een webwinkel.
Redenen om een webwinkel te starten zijn het verbeteren van service (48 procent van de ondervraagden), het bieden van dag en nacht service (36 procent), het rechtstreeks verkopen aan de klant zonder tussenpersoon (34 procent) en het verhogen van de verkoop op nationaal niveau (31 procent). Minder dan een vijfde van de MKB'ers (18 procent) is hiermee begonnen om verkoop op internationaal niveau te faciliteren of te verhogen.
Obstakels
In eerste instantie is het voor startende webwinkeliers het lastigst tijd te vinden voor het realiseren van een webwinkel (20 procent). Ook duurt de realisatie van de webwinkel vaak langer dan gedacht (23 procent) en is het realiseren van genoeg conversie al direct een probleem (19 procent). Echter ruim een kwart van de respondenten (27 procent) geeft aan helemaal niet te maken hebben gehad met moeilijkheden. Ook levert het verzenden van de pakketten vaak nauwelijks problemen op (bij 8 procent van de MKB'ers).
Traffic
Voor ondervraagden is het in ruim 43 procent van de gevallen het moeilijkst om voldoende traffic naar de website te generen als de webwinkel eenmaal online is. Ruim een kwart van de ondervraagden (26 procent) heeft moeite met het opzetten van een effectieve marketingstrategie voor zijn webwinkel. Daarnaast blijft, ook na het opstarten van de webwinkel, het laten stijgen van de conversie een grote uitdaging (23 procent). Om de conversie te verhogen wordt het meest gebruik gemaakt van aanbiedingen (34 procent) en het aantal mogelijk heden voor online betalen op de website verder te verhogen (30 procent).
Download het volledige onderzoeksrapport (PDF).