Van mopperen naar melden: inwoners steeds alerter op vuil en afval op straat

Redactie WINMAG Pro
Afgelopen maand werd de miljoenste melding geregistreerd bij Fixi, het online platform waarmee inwoners problemen in de openbare ruimte aan hun gemeente kunnen doorgeven. De melding betrof een vuilniszak die was ‘bijgeplaatst’ naast een ondergrondse container in Tilburg. Fixi bestaat nu vijf jaar en ziet het aantal meldingen flink stijgen.

Het totaal aantal meldingen bij Fixi voor 2021 bedraagt tot nu toe 338.329. Vooral het aantal registraties van vuil en afval stijgt sinds 2019 hard en is nu goed voor 34 procent van het totaal (114.129 meldingen). Op de tweede plaats staan problemen met openbaar groen (53.305 meldingen) en op de derde plek (39.555 meldingen) problemen met wegen, trottoirs en fietspaden.

Steeds meer betrokken inwoners

“Als je mensen wilt betrekken bij hun leefomgeving, dan moet je er als gemeente voor zorgen dat het melden van problemen heel simpel gaat. Als iets te veel moeite kost, haken inwoners af, maar ze blijven wel mopperen. Bij Fixi dus geen gedoe met DigiD of verplichte inloggegevens. Wij stellen de doelgroep centraal.” Aan het woord is Wendy van Duijvenvoorde van het Noordwijkse IT-bedrijf Decos, de ontwikkelaar en eigenaar van het platform. “Stel, iemand loopt over straat en ziet iets wat vies of kapot is. Dan moet je dit direct kunnen doorgeven. Daarom is de app het belangrijkste onderdeel van Fixi. De kans is tenslotte een stuk groter dat die inwoner zijn telefoon bij de hand heeft, dan zijn laptop.” Het platform maakt een forse groei door. Werkten er eind 2019 nog 53 gemeenten met Fixi, nu zijn dat er 75. Dat is 20 procent van alle gemeenten, met gezamenlijk 2,7 miljoen inwoners. Onder andere Hoorn, Dronten en Amstelveen gingen dit jaar van start.

Paar eenvoudige stappen

Een online melding maken over de openbare ruimte gaat in een paar eenvoudige stappen via de iOS- of Android-app of de webapplicatie Fixi.nl. Ook blijft het mogelijk om meldingen telefonisch of aan de gemeentebalie door te geven. De inwoner maakt een foto van het probleem, vult een paar velden in om het toe te lichten en stuurt de melding op. Binnengekomen meldingen worden automatisch toegewezen aan het juiste behandelteam van de gemeente. Daar is de werkvoorraad altijd bij de hand, inclusief locatie, contactgegevens, enzovoort. De melder wordt proactief op de hoogte gehouden van de status van de melding. Als het probleem is verholpen, krijgt hij of zij daarvan bericht.

Over Fixi

Met de interactieve app en website van Fixi verhogen gemeenten op laagdrempelige wijze de burgerparticipatie. Daarmee worden meldingen sneller opgelost en wordt de tevredenheid van inwoners verhoogd.

Voor meer informatie: www.decos.nl/product/fixi en www.fixi.nl.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie