Vergeet wat je weet over Apple: dit is waarom een nieuwe iPhone niet duurzaam kan zijn

Geert van der Klugt
De iPhone veranderde de wereld op meer manieren dan ogenschijnlijk lijkt. Niet alleen de wijze waarop we communiceren en werken is onomkeerbaar veranderd. Onze planeet wordt sinds de iPhone-introductie in 2007 hevig beïnvloed. Het dagelijkse leven baat bij Apple’s ontwikkeling, maar voor het milieu kan hetzelfde niet gezegd worden. In tegendeel.

De honderden miljoenen iPhone’s die jaarlijks de fabriek uitkomen dragen een ecologisch prijskaartje. iPhone-productie gaat gepaard met drie grote, ingrijpende vervuilingstypen: CO2-uitstoot, mijnbouw en e-waste (ofwel: elektronische vervuiling).

Milieubewust…?

De mate waarin Apple de planeet beïnvloed is geen geheim. Sterker nog: de tech-gigant toont een zekere trots in zijn beperking van vervuiling. Transparantie staat centraal. Duurzaamheid en MVO zijn onderdeel van Apple’s kernwaarden. De vraag is echter of dat streven voortkomt uit een oprecht belang bij een duurzame toekomst.

De 21e eeuw werd – en wordt – getekend door milieuactivisme. Apple realiseert zich als geen ander dat het zonder een actief milieubeleid knap lastig is om devices te verkopen. Het bedrijf draait op verkoop. En wie wilt verkopen, kan er maar beter voor zorgen dat de gigantische doelgroep van milieubewuste, moderne mensen zich niet uitgesloten of aangevallen voelt.

Diezelfde doelgroep bereikt Apple met zijn milieubewuste, inclusieve communicatie en doelstelling. Diezelfde doelgroep staat jaar in jaar uit bij de lokale Apple Store om een paar honderd euro tegen een kersverse current gen-iPhone aan te smijten. Diezelfde doelgroep zou eigenlijk beter moeten weten.

Apple kan zoveel missies en bijpassende cijfers presenteren als het wilt, maar een bedrijf dat valt of staat met doorlopende vernieuwing en jaarlijkse releaseverkoop, kan zichzelf nooit meten aan de duurzaamheid van een circulair alternatief.

Refurbished

De eerdergenoemde milieubewuste doelgroep is na de aankoop van een nieuwe smartphone eigenlijk niet langer als milieubewust te omschrijven. Wie hart heeft voor de toekomst, kan de aankoop van een nieuw model niet verantwoorden. Er zijn simpelweg te veel oudere, prima bruikbare modellen in omloop. Een refurbished iPhone kopen is vandaag de dag de enige manier om de voordelen van Apple’s ontwikkelingen te nuttigen, zonder daarvoor een onderdeel van het vervuilprobleem te worden.

Het klopt dat de innovaties en voordelen van Apple’s portfolio onmisbaar zijn in onze moderne tijd. Maar diezelfde innovaties en voordelen excuseren de ecologische voetafdruk niet. Apple produceert overmatig veel. Het oog valt op winst, maar dat kan een beursgenoteerde corporate niet kwalijk genomen worden. Dus rust de verantwoordelijkheid – wat ons betreft – niet op Apple, maar jou.

Zonder vraag, geen aanbod. En op het moment dat men geen interesse meer lijkt te tonen in minuscule, jaarlijkse verbeteringen in een jasje van € 1.000,-, heeft Apple geen interesse meer in de ontwikkeling van dat jasje. Heb je het nieuwe model echt nodig? Waarschijnlijk niet. En zelfs als dat het geval is, heb je nog steeds de keuze om een opgeknapt of afgedankt model aan te schaffen. Doe je het niet voor een ander, bedenk je dan dat refurbished producten ook nog eens goedkoper zijn. Onderaan de streep blijven er bijster weinig gegronde redenen over om bij een Apple Store aan te schuiven.  

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert