Betere klantbeleving stelt hoge eisen aan draadloze netwerken

Versnelling digitale transformatie in de retailsector

Redactie WINMAG Pro
Binnen de retailsector wordt steeds meer geëxperimenteerd met nieuwe verkoopstrategieën waarbij online, mobiel en fysiek winkelen in elkaar over lopen. Het is een noodzakelijke digitale versnelling om de nieuwe generatie consumenten te blijven binden en inspireren.

Om de huidige consument te overtuigen moeten winkels diensten, kennis en bovenal een beleving aanbieden. Om dat te realiseren wordt door retailers steeds meer geëxperimenteerd, waarbij de online en offline wereld in elkaar overlopen. Een voorbeeld daarvan is showrooming, waarbij de winkelier zijn assortiment in een winkel  uitbundig showt, maar de producten alleen online te koop zijn. Meer bekend zijn de touchscreens in winkels om producten die niet op voorraad zijn direct via het web thuis te laten bezorgen. Of een app waarmee je een label van een product in de winkel kunt scannen, waarna je direct naar een online bestelscherm gaat om het product in bijvoorbeeld de juiste maat te bestellen. Daarnaast zijn er tal van experimenten met in-store-technologie, zoals bijvoorbeeld paskamers die sfeermuziek en -verlichting naar keuze bieden, een selfiespiegel voor optimaal poseren of een social wall met geïntegreerde camera om belevenissen in de winkel online te kunnen delen.

IoT Suite

Om al deze technologieën zonder haperen te kunnen gebruiken is een krachtig draadloos netwerk nodig, dat ook in complexe omgevingen uitstekend blijft functioneren. Dit kan onder meer dankzij de BeamFlex technologie van Ruckus, waarmee het WiFi-signaal actief wordt aangepast aan de omstandigheden om altijd optimale dekking te garanderen.

Een andere belangrijke voorwaarde is dat de werelden van sensoren, camera’s etc. bij elkaar worden gebracht in één IoT Suite, zodat retailers meerdere netwerken met verschillende toepassingen (zoals WiFi, ZigBee, BLE of LoRa) eenvoudig kunnen beheren in één beveiligde IoT-omgeving. Om dat te realiseren werkt Ruckus met gespecialiseerde partners samen in een ecosysteem, waarin winkeliers worden geholpen om slim gebruik te maken van deze digitale transformatie. ‘In verschillende landen, waaronder Nederland, hebben we dergelijke samenwerkingsverbanden’, zegt Steve Johnson, Regionaal Directeur Noord-Europa bij Ruckus. ‘Omdat het om zeer complexe technologieën gaat, moet je met gespecialiseerde bedrijven samenwerken, waarbij de R&D-afdeling van Ruckus er uiteindelijk voor zorgt dat al die verschillende toepassingen met elkaar worden verbonden. Met als uiteindelijke doel de beleving van de winkelende klant te vergroten.’

Digitale transformatie

Ruckus is momenteel betrokken bij verschillende projecten om de winkelbeleving naar een hoger niveau te tillen en winkeleigenaren van nieuwe inzichten te voorzien. Steve Johnson: ‘Dankzij onze WiFi-technologie kan een winkeleigenaar bijvoorbeeld zien hoeveel mensen in de winkelstraat lopen, hoeveel mensen daarvan de winkel inlopen, bij welke artikelgroepen ze blijven staan en of het terugkerende klanten zijn. Maar we brengen ook looppaden in kaart in grote winkelcentra. Door bepaalde looprichtingen te identificeren weet je welke winkellocaties het meest interessant zijn. Dat is waardevolle managementinformatie.’

De trend dat online shops nu offline winkels creëren en daarmee de twee werelden laten samenkomen, biedt retailers kansen. ‘De digitale transformatie in de retailsector lijkt aan de vooravond te staan van een sterke versnelling’, signaleert Johnson. ‘Zowel kleine als grote retailers moeten gaan bepalen hoe ze hun klanten een optimale ervaring blijven bieden. Nieuwe technologieën stellen ze in staat extra diensten te ontwikkelen waarmee ze zich kunnen onderscheiden en een unieke marktpositie kunnen claimen.’

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie