Vier op de vijf Benelux-organisaties tot 2.000 werknemers vertrouwt op een MSP voor cybersecurity
Ruim vier op de vijf (81%) bedrijven in de Benelux met maximaal 2.000 medewerkers werkt samen met een MSP voor cybersecurity. Dit is een van de belangrijkste uitkomsten van het MSP Customer Insight Report 2025 van Barracuda. Dit rapport bevat de bevindingen van een internationaal onderzoek waaruit blijkt dat managed service providers (MSP's) essentiële partners zijn geworden voor bedrijven die veilig willen groeien.
Het onderzoek, uitgevoerd door Barracuda in samenwerking met Vanson Bourne, verzamelde inzichten van 2.000 IT- en securitybeslissers in Europa (waaronder de Benelux), Noord-Amerika en Azië-Pacific. De uitkomsten wijzen uit dat er een duidelijke en wereldwijde behoefte is aan de securityexpertise en beheerde oplossingen van MSP's. Deze behoefte reikt veel verder dan het traditionele klantenbestand van MSP’s van kleine en middelgrote bedrijven.

Enkele opvallende uitkomsten uit het onderzoek:
- MSP's zijn essentiële partners voor groei - ruim de helft (55%) van de ondervraagde Benelux organisaties zegt op een MSP te vertrouwen voor 24/7 security. Een vergelijkbaar aantal (53%) heeft de hulp van een MSP nodig om te begrijpen hoe ze hun securitystrategie moeten ontwikkelen naarmate ze groeien. Iets minder dan de helft (44%) van de ondervraagde Benelux bedrijven wil dat een MSP ze helpt bij het beheren van een snel groeiend aantal individuele securitytools en leveranciers. Deze cijfers onderstrepen de essentiële rol die MSP’s spelen in het moderne cybersecuritylandschap.
- De meeste organisaties werken al met een MSP of willen dat gaan doen - ruim vier op de vijf Benelux-organisaties (81%) zegt al samen te werken met een MSP. Dit is het hoogste percentage van alle ondervraagde regio’s, met een gemiddelde van 73%. Dit Benelux cijfer stijgt zelfs tot 98% wanneer de bedrijven worden meegeteld die een samenwerking met een MSP evalueren of overwegen.
- Het klantenbestand van MSP’s is sterk gegroeid - Waar MSP’s traditioneel vooral werden ingezet door kleinere bedrijven, blijkt uit het onderzoek dat wereldwijd nu 85% van de organisaties met 1.000 tot 2.000 werknemers vertrouwt op een MSP voor ondersteuning in security, vergeleken met 61% van de kleinere bedrijven met 50 tot 100 medewerkers.
- De komende twee jaar zal er veel vraag zijn naar MSP-expertise op het gebied van AI en machine learning-toepassingen, evenals naar incident response en beheer en netwerksecuritymaatregelen zoals zero-trust.
- Wereldwijd zijn klanten bereid om MSP’s tot 25% meer te betalen voor de diensten en ondersteuning die ze nodig hebben. Maar liefst 93% van de Benelux-organisaties is bereid om een meerprijs te betalen voor geavanceerde ondersteuning bij de integratie van hun securitytools.
- Daar staat tegenover dat klanten hoge verwachtingen hebben. Klanten zullen overwegen om van partner te veranderen als hun huidige MSP niet aan hun belangrijkste verwachtingen voldoet. De helft (51%) van de Benelux-respondenten zegt over te stappen als hun MSP niet kan aantonen dat ze over de skills en expertise beschikken om 24/7 securityondersteuning te bieden. 44% zegt naar een andere MSP te gaan kijken als hun huidige securitypartner niet in staat is om ze te ondersteunen bij hun veranderende behoeften naarmate het bedrijf groeit. Voor 38% is een breekpunt als ze geen vertrouwen hebben in het vermogen van hun MSP om ze te helpen bij het herstel na een cyberaanval.
“Deze bevindingen onderstrepen de essentiële rol van MSP’s om klanten te helpen hun weg te vinden door de complexiteit van moderne cybersecurity”, zegt Brian Downey, VP Product Management bij Barracuda. “Van het aanpakken van niet-gekoppelde securitytools tot het voldoen aan de hoge verwachtingen van klanten op het gebied van veerkracht en geavanceerde ondersteuning: er zijn ongekende kansen voor MSP’s maar ook aanzienlijke uitdagingen. Bij Barracuda zetten we ons in om MSP’s te ondersteunen met ons geïntegreerde securityplatform, 24/7 monitoring en de ondersteuning door experts en productinnovaties die ze nodig hebben om niet alleen aan deze eisen te voldoen, maar ook succesvol te zijn en te groeien in een steeds veranderende omgeving.”

“De bevindingen in dit rapport onderstrepen het belang van AI en geavanceerde securityoplossingen voor zowel MSP’s als hun klanten. MSP’s hebben deze mogelijkheden nodig om relevant te blijven en hun klanten waarde te bieden. We zien steeds grotere organisaties die de hulp van een MSP inroepen om ze te helpen bij specifieke en complexe IT-securityuitdagingen”, zegt Roy de Bruijn, commercieel directeur, Tredion.
Het volledige MSP Customer Insight Report 2025 is hier te downloaden: https://www.barracuda.com/reports/msp-customer-insight-report-2025
Methodologie
Barracuda heeft onafhankelijk marktonderzoeksbureau Vanson Bourne opdracht gegeven tot een wereldwijde survey onder 2.000 senior beslissers op het gebied van security in IT- en businessfuncties bij organisaties met 50 tot 2.000 werknemers uit een breed scala aan industriesectoren in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), de Benelux (België, Nederland, Luxemburg), de Scandinavische landen (Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden), Australië, India en Japan. Het veldwerk werd uitgevoerd in april en mei 2025.
Over Barracuda
Barracuda is een toonaangevend wereldwijd cybersecuritybedrijf dat complete bescherming biedt tegen complexe dreigingen, voor bedrijven van elke omvang. Het AI-platform van Barracuda beveiligt e-mail, data, apps en netwerken met innovatieve oplossingen, managed XDR en een centraal dashboard om de bescherming te maximaliseren en de cyberweerbaarheid te versterken. Barracuda wordt vertrouwd door honderdduizenden IT-professionals en managed service providers wereldwijd en levert krachtige securityoplossingen die makkelijk te kopen, te implementeren en te gebruiken zijn. Kijk voor meer informatie op www.barracuda.com.