Vijf strategieën om cloud-kosten te beheersen

Redactie WINMAG Pro
Door Michael Cote, Senior Member of Technical Staff bij VMware

Na de hausse aan tech-investeringen tijdens de pandemie hebben veel bedrijven mooie nieuwe technologie in hun infrastructuur. Momenteel bevinden ons wat dat betreft echter in een ‘verfijningstijdperk’: organisaties willen hun infrastructuur op peil houden en tegelijkertijd kosten besparen zodat ze in deze stormachtige economie overeind kunnen blijven.

Kostenbeheer is een topprioriteit en van fundamenteel belang voor de digitale transformatie van een bedrijf. Tegenwoordig is men zich steeds meer bewust van de gevolgen van cloud-kosten op de lange termijn, aangezien het gebruik een negatieve invloed kan hebben op budgetten en inkomsten. Gartner voorspelt zelfs dat 60% van de leiders te maken krijgt met kostenoverschrijdingen in de publieke cloud.

Nu organisaties zich voorbereiden op een mogelijke nieuwe periode van economische neergang, is het belangrijk om over een strategie voor cloud-kostenbeheer te beschikken. Zo kunnen organisaties de totale uitgaven en het gebruik van diensten optimaliseren en de winstmarges vergroten.

Hier volgen enkele manieren om ervoor te zorgen dat er geen verborgen verrassingen in uw cloud-rekening zitten:

Begrijp uw omgeving

Bedrijven proberen vaak snel over te stappen naar de cloud. Zonder inzicht in hoe verschillende teams de beschikbare resources gebruiken, lopen ze het risico verrast te worden als de cloud-rekening aan het einde van de maand binnenkomt. Het is cruciaal om een goed inzicht te hebben in uw totale cloud-omgeving. Met Software-as-a-Service, de behoeften van ontwikkelaars, infrastructuur en diensten zoals e-mail en virtuele desktops, is ‘cloud’ waarschijnlijk overal in uw IT-omgeving aanwezig. Grip krijgen op waar u voor betaalt en om te bepalen of het de moeite waard is om ervoor te betalen, is altijd moeilijk geweest in de IT. Het bedrijfsmodel van de public cloud (waarbij iemand anders het beheer voor u doet) vereist andere manieren van financieel beheer. De eerste stap is het verkrijgen van inzicht in alle cloud-bronnen in de hele organisatie, want je kunt niet beheren wat je niet kunt zien.

Creëer het juiste beheerkader

Zodra u weet wat u heeft, is de volgende stap in het beheren van cloud-uitgaven het creëren van een passend beheerkader dat regels en grenzen vaststelt voor effectief cloud-gebruik. Een beheerstructuur voorziet in meldingen van goedkeuring of weigering aan gebruikers voor de correcte inzet van resources. Het biedt mensen in wezen vooral richtlijnen over hoe ze geld efficiënt moeten uitgeven.

Ken en koppel uw cloudwaarde

Het vaststellen van richtlijnen voor het identificeren en koppelen van cloud-assets aan specifieke teams, bedrijfsonderdelen of ‘waardestromen’ is ook essentieel. Dit wordt vaak het ‘taggen’ van een asset genoemd, vergelijkbaar met het toevoegen van hashtags aan social media posts om de post herkenbaar te maken voor anderen. Zonder adequate tagging is het praktisch onmogelijk om te zien welke assets bij welke teams en apps horen of wat de oorzaak is van kostenveranderingen. Zo kunt u begrijpen wat u in huis hebt en wie in uw organisatie eigenaars en gebruikers zijn van de assets. Ook kunt u, als u uitzoekt hoe u uw kosten kunt beheren, een beter beeld krijgen van wat er precies gebeurt.

Inzicht in de waarde van cloudkosten

Het verminderen van verspilling in uw cloud-uitgaven is waardevol, maar het is waardevoller en strategischer om te laten zien waarom u dat geld überhaupt uitgeeft. De waarde van IT voor de organisatie als geheel aantonen is altijd moeilijk geweest, soms zelfs onmogelijk. En als je de waarde van iets niet kent, is het makkelijk om die kosten te ‘managen’ door gewoon de laagste prijs te vragen. Maar het kwantificeren van de waarde van zelfs de meest elementaire IT-diensten kan moeilijk zijn.

Tenzij u wilt dat uw kostenbeheer slechts een jaarlijkse herhaaloefening is in ‘meer doen met minder’, moet u de waarde van elke cloud asset aantonen. Het is zeker een kunst om dit te doen, maar op een basisniveau moet u in staat zijn om cloud-assets te koppelen aan klantgerichte onderdelen van het bedrijf en interne apps en diensten die worden gebruikt om het bedrijf te runnen. Zorg er bij de opbouw van uw cloud-kostenanalyse voor dat u het verband aantoont tussen een bepaalde cloud-voorziening en de feitelijke (bedrijfs)functie die deze biedt.

ProfligateOps

Laten we eens kijken naar software-ontwikkeling, de apps die een organisatie zelf bouwt en gebruikt voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Ontwikkelaars zijn berucht vanwege hun onwetendheid over kosten. Eén van de recente inzichten van de FinOps-gemeenschap is dat veel kostenoverschrijdingen in de cloud niet zozeer het gevolg zijn van ongebruikte of verspilde middelen, maar van applicatie-architecturen die duur zijn om te draaien. Als het om de cloud gaat, moeten ontwikkelaars vanaf het begin nadenken over hoeveel het kost om hun apps te laten draaien. Er zijn tools waarmee platform- en applicatieteams inzicht kunnen krijgen in de kosten van hun beslissingen. Hierdoor kunnen die teams de cloud-uitgaven minimaliseren en de activiteiten stroomlijnen, terwijl ze ontwikkelaars ook helpen met het inzicht krijgen in de financiële en operationele gevolgen.

Shift left

Kostenbeheer kan zeker baat hebben bij een shift left, vooral als het gaat om de manier waarop uw ontwikkelaars hun applicatie ontwerpen. Nu we 2023 ingaan, met alles wat er gaande is, zullen CIO's gevraagd worden kosten te besparen. Het onder controle houden van cloud-kosten zal in de nabije toekomst bijzonder belangrijk zijn. Om minder machteloos te zijn, is het altijd waardevol om het juiste beheer en de juiste controles in te voeren waarmee u IT kunt koppelen aan de business. Als de business ervan overtuigd raakt dat de juiste kostenbeheersing is ingevoerd, is men geneigd de CIO te vragen hoe IT kan worden ingezet om de business te doen innoveren, in plaats van bezuinigingen te eisen.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie