VoIP & Beyond

Redactie WINMAG Pro
Het kan je niet ontgaan zijn dat er een grote verandering in de telefoniewereld op komst is. Volgend jaar verdwijnt ISDN. Daaruit volgt dat als je nu met ISDN werkt, je een alternatief moet zoeken.

VoIP

VoIP. Vrijwel gratis bellen via internet. Stel dat je je hoofdkantoor in Amsterdam hebt en een bijkantoor in Krommenie. Als beide kantoren met hetzelfde netwerk bellen, bellen ook zíj gratis met elkaar. Het is deze feature die VoIP woest aantrekkelijk maakt, als alternatief voor ISDN. En wat als je een nummer belt buiten je netwerk? Dan betaal je daarvoor, net zoals je al deed bij ISDN. Daar houdt het vergelijk ook wel mee op, want je betaalt via VoIP veel minder dan dat je tot nu toe gewend was bij ISDN. Dat geldt voor bellen in Nederland, maar ook voor bellen naar het buitenland.

De tarieven voor het bellen naar het buitenland zijn al stukken lager dan voorheen het geval was, maar de prijzen voor het bellen met VoIP naar het buitenland zijn echt een schijntje voor wat je met ISDN betaalt. Heb je als ondernemer veel contactmomenten met het buitenland, dan is VoIP de manier om geld te besparen op je telefoniekosten. Niet rot bedoeld, maar de ondernemer die actief is in de internationale handel is zonder VoIP een dief van eigen portemonnee.

Als derde willen we de sterke mobiliteit van VoIP benoemen. Wat bedoelen we daarmee? VoIP werkt overal, indien je fatsoenlijk internet hebt. Anders gezegd: het maakt niet uit waar je bent als je wilt bellen met VoIP. Je hoeft niets opnieuw te laten configuren door een dure netwerkspecialist. Via internet stel je het een keer in en daarna kan je er overal waar je internet hebt gebruik van maken. Bereikbaarheid in optima forma noemen we dat. Wie een eigen zaak heeft, weet dat bereikbaarheid een fundament is voor zakelijk succes.

Telefoontoestellen

Moet je andere telefoontoestellen gebruiken bij VoIP dan bij ISDN? De verborgen vraag hierachter is: kan ik van mijn oude telefoontoestellen gebruik blijven maken? Het antwoord is ja en nee. We leggen je uit wat wij met dat cryptische antwoord bedoelen. Nee, je kunt niet 1-op-1 bellen met je oude toestellen. Ja, je kunt bellen met je oude toestellen, maar dan maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld. Met slim technisch vernuftheid krijgt een techneut je toestellen gekoppeld aan je VoIPprovider. De vraag is of je dat wilt. Wij raden deze mogelijkheid af om twee redenen.

Het is allereerst een lapmiddel. Zoals bekend lever je met bijna alle lapmiddelen op kwaliteit in; zo ook hier. Vaak zie je dat bepaalde functies dan niet meer werken. Neem bijvoorbeeld de schakelfunctie. Je kent het wel, je bent aan het bellen met een klant en je krijgt ineens een telefoontje binnen van een andere, grotere klant. Op je telefoon krijg je dan de vraag of je dit gesprek wilt aannemen, of later wilt terugbellen. Dat is in de praktijk onwijs handig. Maak je gebruik van het lapmiddel, dan mis je die functionaliteit. Is dat wat je wilt? Die vraag kan alleen jij beantwoorden.

Software

Een variant op het lapmiddel is de veronderstelling dat je alleen maar met speciale VoIP-toestellen kunt bellen met VoIP. Onjuist! Ook via de smartphone en reguliere telefoons valt er via het internet te bellen. Er zijn tevens VoIP-aanbieders die in bijvoorbeeld de Google Chrome-store een gratis add-on aanbieden. Installeer je deze, of maak je gebruik van één van de vele webclients, dan wil je nooit meer anders. Stel dat je de NAW-gegevens googelt van een prospect die je wilt bellen. Je komt op zijn website terecht en ziet zijn nummer staan.

Nu hoef je alleen nog maar op het nummer te klikken en het wordt gebeld. Je kunt dan bellen met speakers en microfoon uit je computer. Een variant hierop is met een klik op de muis bellen via jouw VoIP-oplossing. Geen verkeerd gedraaide nummers meer dus. Zeker als je als ondernemer veel zaken via de lijn doet, is dit een prettige bijkomstigheid. Ooit nagedacht over hoe vaak je dezelfde handeling doet tijdens een middagje bellen naar prospects? Nummer opzoeken, nummer intikken op je telefoon. Verkeerde nummer intikken, weer het goede nummer intikken. Dat zijn herhaalde handelingen die je kunt missen als kiespijn.

Wist je dat VoIP standaard met services komt waar je bij je oude telefonie-aanbieder voor moest bijbetalen? Bij de meeste VoIP-aanbieders is de totaalprijs inbegrepen. Geen geintjes achteraf dus: met VoIP weet je waar je aan toe bent. Wel even navragen bij je VoIP-aanbieder wat er allemaal in het standaardpakket zit. VoIP is overal hetzelfde, maar niet alle VoIP-aanbieders bieden hetzelfde aan. Als laatste voordeel noemen we productiviteit. Wie wat langer nadenkt over dit voordeel, ziet al snel een ander interessant pluspunt.

Al die extra services maken je personeel of collega's productiever. Kostefficiënte beltarieven, eenvoudige installaties en veelal geen investeringskosten: VoIP heeft de toekomst. Fatsoenlijk internet betekent bereikbaarheid en moderne Unified Communicationsleveranciers steunen bijna altijd op het netwerkbellen: bij afname resulteert dat in een groot aantal bijkomstige functies.

Spaarzame nadelen

Onpraktische kanten zijn spaarzaam. VoIP rust op internet. Enerzijds is dat een voordeel, anderzijds een zwakte. Het moment dat je internet eruit ligt, ben je niet meer telefonisch bereikbaar en kan je niet meer bellen. Alhoewel hier oplossingen voor zijn waar menig VoIPaanbieder meer over kan vertellen, waren ISDN-verbindingen steevast consistent. Vroeger kon je zelf blijven bellen als er een stroomstoring was; die tijden zijn voorbij.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie