Volgende stappen Privacy Sandbox algemene beschikbaarheid en testen op schaal

Redactie WINMAG Pro

De Privacy Sandbox is een initiatief om een open en gezond web te garanderen door de privacy van gebruikers te verbeteren en bedrijven de benodigde tools te geven om online succesvol te zijn.

In de afgelopen drie jaar hebben we samengewerkt met het digitale ecosysteem om nieuwe technologieën te ontwikkelen die privacy helpen beschermen zonder afhankelijk te zijn van cross-site tracking ID's of geheime technieken zoals vingerafdrukken. Vorig jaar hebben we het testen uitgebreid zodat developers deze nieuwe technologieën kunnen evalueren en integreren. 

Vandaag delen we een update over de volgende fase van de Privacy Sandbox voor het web,  terwijl we toewerken naar het afschaffen van third party cookies in Chrome in de tweede helft van 2024.

Privacy

Algemene beschikbaarheid van de Privacy Sandbox api’s

Vanaf de start voor Chrome in juli en in de daaropvolgende weken beginnen we met het beschikbaar stellen van de Privacy Sandbox-api’s voor alle gebruikers van Chrome. 

Hiermee kunnen developers deze api’s gebruiken om op grote schaal live internetverkeer uit te voeren om zich zo voor te bereiden op het opereren zonder third party cookies. Voorafgaand aan de afschaffing van third party cookies zijn we niet van plan om belangrijke wijzigingen door te voeren aan de api’s. Het is noodzaak voor bedrijven om de integratie van deze api’s in hun producten te overwegen wanneer ze de overgang plannen naar meer privacyvriendelijke oplossingen die niet afhankelijk zijn van third party cookies. 

Ondersteuning van testen op schaal met één procent afschaffing van third party cookies in Q1 2024

Om klaar te zijn voor het internet zonder third party cookies is het belangrijk dat het ecosysteem zich van tevoren voorbereidt. Deze voorbereiding omvat het testen van oplossingen die gebruik maken van de Privacy Sandbox API’s. Om dat te ondersteunen zullen we in de komende kwartalen de volgende stappen ondernemen: 

In het eerste kwartaal van 2024 zijn we van plan om de ondersteuning voor third party cookies voor één procent van de Chrome-gebruikers af te schaffen. Dit zal developers helpen met het testen van de effectiviteit en gereedheid van hun producten zonder third party cookies. Daarnaast geven we developers in het vierde kwartaal van 2023 de mogelijkheid om het afschaffen van Chrome third party cookies te simuleren voor een configureerbaar percentage van hun gebruikers. Zo wordt gecontroleerd testen mogelijk met een hogere mate van verkeer zonder third party cookies. 

Dit plan is ontwikkeld in overleg met de Britse Competition and Markets Authority (CMA), in overeenstemming met onze beloftes en openbare tijdlijn. We zullen nauw blijven samenwerken met de CMA, naarmate we toewerken naar het afschaffen van third party cookies. 

Werken met de industrie

We vinden de betrokkenheid van het ecosysteem tot nu toe erg bemoedigend en we zullen met de industrie blijven samenwerken aan hoe de Privacy Sandbox-technologieën de overgang naar een meer privacyvriendelijk web kunnen ondersteunen.

'Als marktleider in het testen van Protected Audience (voorheen FLEDGE) waardeert OpenX de voortdurende inzet van Google om samen te werken met het ecosysteem om de privacy van consumenten te verbeteren. Toegenomen verkeer en opties voor het testen zonder cookies zullen aanzienlijk helpen bij de evaluatie van Privacy Sandbox-oplossingen, zoals Protected Audience, en de voorbereiding op het afschaffen van third-party cookies in Chrome.'
- Paul Ryan, CTO, OpenX

'Bij RTB House waarderen we de aandacht van het Chrome-team voor de feedback van testers, inclusief de noodzaak om technologieën te testen op verkeer dat niet afhankelijk is van third-party cookiegegevens. We zijn klaar om te testen met een groter volume, van plan om schaalbare ontwikkelaarsexperimenten uit te voeren en kijken ernaar uit om samen te werken met de programmatic supply chain. We geloven dat de testresultaten ons in staat zullen stellen om onze oplossingen verder te verfijnen op basis van de privacybeschermende API's, zodat ze op gelijke voet kunnen concurreren met legacytechnologieën die afhankelijk zijn van third-party cookies.'
- Lukasz Wlodarczyk, VP of Programmatic Ecosystem Growth & Innovation, RTB House

In navolging van opmerkingen uit het Q1-rapport van de CMA verwachten we een breed scala aan testmethodologieën op basis van verschillende doelstellingen - van testen bij één bedrijf tot gecoördineerde testen bij meerdere organisaties. We moedigen developers ook aan om de Privacy Sandbox-api's te testen als onderdeel van end-to-end-oplossingen.

Bezoek Chrome’s blog voor developers voor meer informatie over de uitrol van de Privacy Sandbox api’s. We zullen de komende maanden meer details geven, inclusief aanvullende richtlijnen voor het testen van statistieken en methodologieën. We kijken ernaar uit om samen te werken met deelnemers uit de hele branche om privacy op het web voor iedereen te verbeteren.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie