VR & AR: verder dan games alleen

Redactie WINMAG Pro
Wanneer je aan augmented en virtual reality denkt, denk je waarschijnlijk aan Pokémon Go en andere videogames. Als je echt out of the box denkt, kun je je waarschijnlijk ook nog wel een virtual reality film voorstellen. De toepassingen van AR en VR gaan echter veel verder dan de entertainmentwereld. Van medische training tot PTSS-behandelingen; de mogelijkheden die augmented en virtual reality bieden zijn eindeloos.

Voordat we verder inzoomen op de verschillende toepassingen van augmented en virtual reality, kijken we eerst nog eens naar het onderscheid tussen de twee. Augmented reality (AR) is een technologie waardoor er beelden kunnen worden getoond alsof ze in de echte wereld aanwezig zijn. Het bekendste voorbeeld hiervan is Pokémon Go, de game waarbij spelers figuurtjes in de echte wereld moeten opzoeken en vangen.

Virtual reality (VR) is daarentegen een technologie die het mogelijk maakt om in een andere wereld te stappen, vaak door een bril op te zetten. Bij AR haal je de fictie dus naar de echte wereld, en bij VR ben je in een fictieve wereld.

Het vervolg op de smartphone

Een van de toepassingen waar meerdere bedrijven zich al eens aan hebben gewaagd is een AR-bril als vervolg op de smartphone. Het bekendste voorbeeld hiervan is ongetwijfeld de Google Glass; de bril van Google die de wereld versteld deed staan, maar nooit op de markt kwam.

Dat betekent echter niet dat AR-brillen in de nabije toekomst kansloos zullen blijven. De mogelijkheden zijn namelijk wel degelijk aantrekkelijk. Denk bijvoorbeeld aan een looproute die op de weg geprojecteerd lijkt te worden, of extra informatie over je omgeving wanneer je op vakantie bent. Zo zijn er nog veel meer toepassingen van een AR-bril zoals Google Glass te bedenken.

Het enige wat de massale opkomst van AR-brillen als vervangers van de smartphone tegenhoudt, lijkt het overduidelijke privacyrisico dat met de technologie gepaard gaat.

PTSS-behandeling

Er zijn legio aan maatschappelijk voordelige toepassingen van de nieuwe technologieën. Zo blijkt uit onderzoek van onder andere Marieke van Meggelen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waaruit blijkt dat computergestuurde VR kan helpen bij de behandeling van PTSS. Door middel van VR kunnen mensen met PTSS of een andere angststoornis in een veilige omgeving leren omgaan met hun angsten en kunnen behandelaars hun cliënten beter helpen.

Deze toepassing staat nog in de kinderschoenen, maar het zou kunnen dat VR en AR in de toekomst voor veel meer medische en psychische behandelingen worden ingezet. Zeker wanneer deze technologie gecombineerd wordt met bijvoorbeeld een hersenscan of hartslagmonitor.

Medische trainingen

Behalve dat VR en AR patiënten een veilige omgeving kunnen bieden, kan de technologie ook gebruikt worden tijdens medische trainingen. Zo kunnen medisch studenten complexe operaties uitvoeren op ‘levende’ patiënten, zonder daarbij iemands leven in gevaar te brengen. Zeker wanneer er ook gebruik wordt gemaakt van bewegingssensoren, waarmee lichaamsbeweging nauwkeurig wordt vertolkt naar de virtuele omgeving.

Ook hier geldt dat de technologie voor nog veel meer zaken zou kunnen worden ingezet. Wat te denken van militairen die zo reële oorlogssituaties kunnen nabootsen, of piloten die op deze manier een nog realistischere simulatietraining kunnen krijgen. Professionele trainingen worden opeens een stuk goedkoper, toegankelijker en misschien zelfs realistischer.

Ontwerp

Ook in de wereld van design kunnen zowel VR als AR grote voordelen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een wageningenieur, die met behulp van virtual reality om zijn ontwerp heen kan lopen en gebruik kan emuleren. Of en kledingontwerper die exact kan zien hoe zijn jurk er op verschillende vrouwen uit zou zien.

VR en AR kunnen het bovendien ook voor mensen zonder technische of ontwerpopleiding makkelijker maken om hun creativiteit de vrije loop te laten. Er wordt al veel gesproken over technieken waarmee mensen met behulp van AR hun eigen huis virtueel kunnen inrichten, of zelfs een heel nieuw huis kunnen ontwerpen terwijl ze middels een VR-brilinteracteren en verstellen.

VR en AR zullen ontwerp niet alleen gemakkelijker maken, het zal het ontwerpproces uiteindelijk ook een stuk goedkoper maken. Uiteraard zal het eerst een investering van de industrie vragen, maar uiteindelijk kunnen dankzij deze technologie veel dure ontwerpfouten worden voorkomen. Deze kostenbesparing wordt al helemaal interessant als je naar grote bouwprojecten zoals flatgebouwen en vliegdekschepen gaat kijken.

LEES OOK: Apple in vrije val: waar ging het mis?

Samenwerken

Samenwerken vanaf verschillende locaties is de afgelopen jaren steeds eenvoudiger geworden. Door de vele mogelijkheden om bestanden te delen, te videochatten en beeldschermen te delen kunnen veel werkzaamheden vanaf afstand verricht worden. Met AR en VR kunnen we echter nog een stapje verder gaan.

Met behulp van de technologie van virtual reality kunnen mensen van over de hele wereld een gevoel van samenzijn creëren. Het enige wat ze hoeven te doen is hun VR-bril op te zetten en ze zitten met hun internationale collega’s aan een vergadertafel, staan rondom de tekentafel of ontdekken ontwerpfouten vóór realisatie.

De toekomst van AR en VR

Zoals je kunt zien, gaan augmented en virtual reality veel verder dan games en films. Hoewel deze innovaties zich uitstekend lenen voor de entertainmentindustrie, kunnen ze ook ingezet worden voor serieuzere doeleinden, zoals medische trainingen en ontwerpprocessen. Dit is bovendien nog maar het topje van de ijsberg, in de toekomst zullen er toepassingen gevonden worden waar we nu nog niet eens aan kunnen denken. AR en VR staan nog in de kinderschoenen; de wereld ligt aan hun voeten.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie