Waar ligt de oorsprong van spam?
Ah, spam. De irritante 'vriend' die er altijd is, onuitgenodigd en onaangekondigd. De term is niet meer weg te denken uit de e-mailwereld en maakt door AI een nog groter deel uit van het internet. Maar waar komt de naam 'spam' eigenlijk vandaan?
Op het eerste gezicht lijkt het misschien snel duidelijk: spam is vernoemd naar het product SPAM. Deze naam is verwaterd tot de algemene term voor gemalen en gekookt varkensvlees uit blik. Een logische benaming voor internetspam, misschien: een soort in elkaar gepropt iets, verpakt in een redelijk normale verpakking als een e-mail. Ergens komt de term ook hier vandaan, maar niet op die manier.
Monty Python's spamsketch
De comedygroep Monty Python, bekend van Life of Brian, Monty Python and the Holy grail en hun Flying Circus, gebruikte het product in 1970 voor een sketch. In een café willen twee klanten ontbijt bestellen, maar overal blijkt spam in te zitten - van 'eggs and spam' tot 'bacon, eggs and spam' en 'spam, bacon, spam and spam'. Door een luide serveerster, een scheutje ongenoegen van de klanten en een groep Vikingen die spontaan 'SPAM, SPAM, SPAM' scanderen, bleef de term - onuitgenodigd - erg hangen.
Hoe werd ‘spam’ digitaal?
Toen de eerste internetfora in de jaren ’80 en ’90 opkwamen, sloeg de term over. Irritante, herhaalde berichten werden aangeduid als spam, net zoals het woord in de Monty Python-sketch even irritant werd gevonden. Toen commerciële e-mailcampagnes in opkomst kwamen - vaak massaal en ongewenst - werd het label snel overgenomen.
Spam als product
Dat één sketch kon zorgen voor zo'n gigantische term, had waarschijnlijk niemand voorzien. Het product zelf wordt nu nog steeds verkocht, maar bij het horen van het woord spam gaan je gedachte waarschijnlijk eerst naar je e-mail. En Hormel, de producent van SPAM? Waar zij aanvankelijk moeite hadden met de nieuwe betekenis, zijn ze later bijgedraaid. Ze blijven trouw aan hun merk en gebruiken de populariteit nu zelfs in hun voordeel.