Waarom CRM software belangrijk is voor elke onderneming

Ruben den Boer
CRM staat voor Customer Relationship Management en houdt in essentie niets anders in dan het beheren van klantrelaties. Het omslaat alles wat te maken heeft met de relatie die jij met je klanten hebt. CRM helpt je om je klantrelaties te onderhouden en om je customer service naar een hoger niveau te tillen. Met een goede CRM kun je zelfs nieuwe klanten aantrekken.

Alleen dit zou al een reden moeten zijn waarom iedereen gebruik moet maken van CRM software. Elke onderneming heeft immers klanten of relaties, en bijna elke onderneming ziet zijn klantenbestand graag groeien. Het maakt eigenlijk niet uit of je nu een zzp-er of een multinational bent, veel vaste klanten hebt veel omzet behaalt door eenmalige klanten; een CRM-systeem helpt je om het overzicht te houden en je relaties zo de beste service en ervaring te bieden. 

Hogere conversie

Elke sales-medewerker weet: één contactmoment maakt nog geen klant. In de meeste markten heeft iemand meerdere points of contact nodig voordat deze overgaat tot aankoop, laat staan totdat je kunt spreken van een vaste klant. Het is dus uiterst belangrijk om je doelgroep meerdere keren te mailen, bellen of bereiken met een advertentie. Wanneer je al deze contactmomenten gaat bijhouden houd je er echter een dagtaak aan over. 

CRS Software

LEES OOK: 5 redenen waarom een online CRM je meest waardevolle bezit is

Hier kan de CRM software van Archie goed van pas komen. In dit systeem kun je al de contactmomenten met je klanten registreren. Houd bij welke afspraken er zijn gemaakt, hoe vaak er al contact is geweest en hoe dat contact verliep. Zo houd je altijd het overzicht over de status van al je lopende contact en klantrelaties. 

Blijere klanten

Dat je het overzicht houdt in al je contactmomenten is voor elke onderneming natuurlijk fijn, maar ook je klanten profiteren van een CRM-systeem. Wanneer jij de telefoon oppakt hoef je namelijk slechts een blik in je CRM-systeem te werpen om te weten wat de status van die klant is. Wanneer hebben ze voor het laatst een product gekocht? Waren ze toen blij met het product? Hoe lang zijn ze al klant? En zijn er andere bijzonderheden?

Klanten voelen zich gekend en gewaardeerd wanneer jij precies weet wat er allemaal bij hen speelt. Daarnaast kan CRM software je helpen met het definiëren van de behoeften van elke individuele relatie, daar worden je klanten uiteraard blij van.  

Meer omzet en blijere klanten zouden twee dingen moeten zijn die elke onderneming nastreeft, het is dus niet gek om te stellen dat elke onderneming er goed aan doet zich te verdiepen in CRM. 

afbeelding van Ruben den Boer

Ruben den Boer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Ruben