Waarom Office 365 Exinda nodig heeft

Ruben den Boer
Om de performance van belangrijke applicaties binnen organisaties te waarborgen, richt Exinda zich op drie kernpunten. Hieronder is uiteengezet wat deze zijn en wat de relatie is tussen de verschillende kernpunten.

Assessment 

De eerste stap is assessment en deze vindt idealiter plaats vóór de implementatie van Office 365. Elke toepassing van Office 365-producten vereist specifieke netwerkresources die nodig zijn om optimaal te presteren. Microsoft benoemt bepaalde resources, maar er is meer nodig dan alleen te weten wélke resources er nodig zijn. Netwerkbeheerders moeten weten hoe hun netwerk ervoor staat en hoe de huidige resources worden gebruikt. Pas hierna kunnen zij de stap nemen om resources toe te wijzen en performance te monitoren. 

Monitoring 

Naast het assessment, is voortdurende monitoring cruciaal volgens Exinda. Het is belangrijk om te weten hoe een netwerk er op een bepaald moment voor staat, maar netwerken veranderen constant met veranderende gebruikerspatronen - nieuwe applicaties hebben bandbreedte nodig, oude applicaties raken overbodig en worden vervangen door nieuwe oplossingen. Hierdoor moeten netwerkmanagers op elk willekeurig moment hun netwerkactiviteit kunnen monitoren. Op deze manier kunnen ze schaduw-IT identificeren, de prioriteit verlagen van toepassingen die in het verleden belangrijk waren en ervoor zorgen dat essentiële applicaties zoals Office 365 altijd de bandbreedte hebben die ze nodig hebben om optimaal te presteren. 

Control

Al deze statistieken en trends zijn alleen nuttig als ze kunnen worden toegepast op een besturingssysteem. Netwerkbeheerders moeten in staat zijn om de verzamelde informatie uit netwerk assessments en monitoring te gebruiken om controle te krijgen over hun netwerk. Exinda zorgt ervoor dat managers dit ook kunnen bewerkstelligen, resourcegrenzen instellen voor de lage prioriteitsapplicaties, maar ook meer resources toewijzen aan applicaties die prioriteit behoeven zoals de Office 365-suite. Diensten als Skype for Business en SharePoint werken dus soepeler, waardoor de gebruikerservaring, productiviteit en Return On Investment van een Microsoft-investering van een organisatie wordt verbeterd. 

afbeelding van Ruben den Boer

Ruben den Boer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Ruben