Lange laadtijden zijn vervelend voor gebruikers en kosten webshops omzet

Website Performance Research: bijna 83% van de websites te traag

Redactie WINMAG Pro

Uit een onderzoek van SEMrush onder 150.000 websites blijkt dat 82,89% hiervan technische problemen heeft waardoor ze traag laden op de computer van gebruiker. Lange laadtijden zijn vervelend voor de gebruiker en zorgen er tevens voor dat webshops de conversie zien dalen.

Online marketingplatform SEMrush heeft onderzoek gedaan naar hoeveel sites te kampen hebben met technische problemen die lijden tot lange laadtijden. Het bedrijf heeft 150.000 willekeurige sites geanalyseerd. (zowel desktop als mobiele versies). De conclusie is dat 82.89% van deze websites te kampen heeft met problemen die ervoor zorgen dat laadtijden van websites te lang zijn en dat het openen van een website te lang duurt.

SEMrush Site Audit tool

Het onderzoek is in april 2018 uitgevoerd met de SEMrush Site Audit tool. Hiermee kunnen rapporten worden gemaakt die inzichtelijk maken hoe websites functioneren. In dit specifieke onderzoek toonde de tool aan dat de volgende negen issues het vaakst voorkomen en dus de meeste impact hebben op de laadtijden van websites:

Het onderzoek laat zien hoeveel procent van de 150.000 websites te maken heeft met technische problemen. Uit het onderzoek blijkt tevens dat ruim 68% van de onderzochte websites te kampen heeft met unminified JavaScript en CSS files. Kortom, de files staan nog in minified code op de website. Dit leidt tot onnodige vertraging en belasting van het systeem waarop de browser draait. Het volledige onderzoek is te lezen op de SEMrush blog, waarin ook te lezen is hoe je bovengenoemde problemen kunt oplossen.

Korte laadtijden

Lange laadtijden zijn in de eerste plaats vervelend voor gebruikers. En ook al gaat het bij laadtijden soms om milliseconden, een recent onderzoek van Akamai toont aan dat een vertraging van 100 milliseconden bij de laadtijd van je webpagina de conversie 7% doet dalen. Een vertraging van 2 seconden verhoogt het de bounce rate zelfs met maar liefst 103%. Kortom, je verliest dan ruim de helft van je publiek in 2 seconden.

Google heeft officieel gemeld dat de snelheid waarmee pagina’s laden een belangrijke ranking factor is. Hoe sneller een webpagina laadt, des te hoger schaalt Google de website in. Dit is logisch aangezien de volledige gebruikerservaring wordt bepaald door hoe snel een pagina laadt. Dit geldt uiteraard ook voor de ervaring van websites op mobiele apparaten.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie