Zakelijk succes met Instagram scoren: 5 tips voor beginners

Redactie WINMAG Pro
Het aantal bedrijven en zelfstandige ondernemers in Nederland blijft groeien. Daarom moet je vandaag de dag meer uit de kast halen om op te vallen bij je (potentiële) klanten dan alleen het hebben van een website.

Wat helemaal bij deze moderne samenleving past, is zakelijk actief zijn op sociale media zoals Instagram. De vraag is alleen: waar begin je en hoe doe je dat? In dit artikel geven we je een paar beginnerstips om Instagram zakelijk in te zetten.

1. Maak een bedrijfsprofiel aan op Instagram

Wanneer je voor de eerste keer een account op Instagram aanmaakt, zie je dat dit vrijwel direct een persoonlijk account wordt. Omdat je dit kanaal zakelijk gaat gebruiken, is het nodig om een bedrijfsprofiel te hebben. Waarom je dat moet doen? Simpel: om antwoord te krijgen op de vraag: "wie bekijkt mijn Instagram?". Als ondernemer is dat onmisbaar voor hoe je je bedrijf online inzet.

Op deze manier beschik je namelijk over statistieken zoals de leeftijd en het geslacht van je bezoekers en dus doelgroep. Ook zie je welke posts wel of niet scoren en krijg je daardoor een beetje een idee wat wel of niet werkt voor jouw publiek. Daarbij moet je niet vergeten dat je met een bedrijfsprofiel kunt adverteren. Bovenstaande gegevens en statistieken kun je daarbij gebruiken.

2. Vul profiel in met pakkende teksten

Voordat je begint met het posten van beelden moet je weten dat je eerst je complete bedrijfsprofiel moet hebben ingevuld. Dat betekent dat je alle belangrijke zakelijke informatie benoemt, zoals je bedrijfsnaam maar ook wat je doet en waar je te vinden bent. Op je account vind je een (beperkte) ruimte in de biografie waar je dit kunt doen. Zet daar je bedrijfsgegevens neer.

Doe dit op een ludieke manier, bijvoorbeeld met symbolen of met behulp van emoji's. Ook kun je in je instellingen je website toevoegen; die verschijnt vervolgens ook op je account. Mensen kunnen je website via daar aanklikken en direct meer informatie over je bedrijf vinden. Denk er ook aan om belangrijke zoekwoorden in je pakkende biografie te zetten voor optimale vindbaarheid.

3. Belangrijk: maak écht mooie beelden

Instagram is een sociaal medium waarbij het alles om mooie plaatjes draait. Daarom is het belangrijk om daar op in te spelen; ongeacht in welke branche je werkt. Bepaal voordat je je feed vult wát je er wilt plaatsen en hoe de beelden op elkaar moeten aansluiten. Een mooi geheel zorgt er namelijk voor dat je account op Instagram er gelikt uitziet en dat is alleen maar mooi meegenomen voor je bedrijf.

Maak of laat professionele foto's maken voor je onderneming die je vervolgens eens in de zoveel tijd deelt met je volgers en klanten. Gebruik voor alle beelden hetzelfde filter om die eenheid te creëren. Het grote voordeel van het gebruik van filters is dat iedereen ermee aan de slag kan gaan; hiermee tover je een simpele foto namelijk al om tot een droomplaatje. Ideaal dus!

4. Wees actief en toon persoonlijke betrokkenheid

Hoewel je bedrijfsaccount op Instagram zakelijk is, kan het geen kwaad om hier en daar een persoonlijke noot toe te voegen. Dat betekent niet dat je over je persoonlijke leven dingen hoeft te posten, maar wel dat je laat zien dat er een persoon achter het bedrijf zit. Dat doe je door bijvoorbeeld te reageren op de reacties onder je posts en op de posts van andere bedrijven en klanten.

Ook kun je regelmatig via Instagram Stories een kijkje geven achter de schermen om net iets persoonlijker te zijn. Zo krijgen (potentiële) klanten een duidelijk idee van wie je bent en wat je doet. Dat is tegenwoordig met zóveel concurrentie meer dan welkom. Vergeet ook niet om actief en zo zichtbaar te zijn en te blijven. Het algoritme van Instagram laat beelden van actieve gebruikers vaker zien.

5. Maak gebruik van relevante #hashtags 

Tot slot nog de tip waarvan je misschien wel wist dat 'ie zou komen: Instagram is hét sociale medium waar hashtags worden gebruikt. Met een # voor een woord zorg je ervoor dat dat woord een hashtag wordt. Andere gebruikers kunnen op zo'n woord zoeken, waarbij ze onder andere jouw post voorbij zien komen. Dat is dus de ideale manier om een nieuw publiek en wie weet klanten te vergaren.

Het is wel belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn met de hashtags die je gebruikt; ze moeten wel echt passen bij je bedrijf. Daar is online genoeg over te vinden en ook op Instagram zelf verschijnen er heel wat populaire hashtags wanneer je alleen # intikt onder een foto. Extra tip: zet de hashtags in de eerste reactie onder een foto in plaats van in de omschrijving. Dat ziet er net wat professioneler uit.

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie