Zo behoud je medewerkers, crisis of niet

Arlaine van Huffelen
De wereld verandert. Daarin speelt de pandemie een gigantische rol. Hoe zorg je ervoor dat je als bedrijf voldoet aan de veranderende wensen van werknemers? Rob Idink, Managing director van HP, vertelt over hoe er bij HP wordt omgegaan met thuiswerken en het behouden van tevreden werknemers. 'One size fits all bestaat niet meer. Je moet gericht kijken en aan de hand van persona's voorstellen maken.'

We bevinden ons in een werkplekrevolutie’, beschrijft Rob. 'Vraagstukken hebben niet langer één oplossend antwoord. We spreken niet meer van thuis of op kantoor, maar een hybride ecosysteem van werkplekken.’

Persona’s

Hij vervolgt: 'Ik geloof dat we samen het verschil en een impact moeten maken bij partners en klanten. Daar hebben we iedereen voor nodig. Dus dienen we diversiteit aan te brengen en verschillende generaties te verbinden.’

Binnen een organisatie vind je diverse groepen met verschillende behoeftes. Neem millennials, die doorgaans veel meer waarde aan sociaal contact hechten en niet altijd de faciliteiten hebben om thuis te werken. Unieke eigenschappen die om unieke coaching, aandacht en een persoonlijke touch vragen.

Senioren zijn een tweede voorbeeld. Omdat deze generatie verder op de ontwikkelingsladder staat, heeft de groep minder bewijsdrang. De behoefte om sociaal te relateren aan anderen is een stuk kleiner dan bij twintigers en dertigers. Die groepen willen op hun beurt zichtbaar zijn in de organisatie. We benoemen de behoeften en verschillen omdat het belangrijk is om op diverse generaties in te kunnen spelen. Om efficiënt samen te werken heb je een helder beeld van collega’s, werknemers of partners nodig. Dus doet HP jaarlijks een wereldwijd intern onderzoek naar de medewerkerstevredenheid. 

'We werken op basis van persona's’, vertelt Rob. ‘Deze gedefinieerde groepen hebben bepaalde karakteristieken. Op basis van deze persona's weten we hoe we in kunnen spelen op de behoeftes van de medewerkers en klanten. Het is belangrijk om je organisatie en je mensen te kennen, want alleen zo kan je bepalen wie wat nodig heeft qua samenwerking, producten en technologie.'

Ondersteuning en ontwikkelingen

Bij verbinding zetten veel bedrijven coaching en begeleiding in. HP probeert hierin een stapje verder te gaan. Onder naam van 'HP University' biedt de organisatie trainingen over vakinhoudelijke informatie en digitale transformaties. 

‘Enerzijds ontwikkelen we werknemers op basis van specialisme’, vertelt Rob. ‘Anderzijds mag bijscholing in de totale breedte van HP Nederland niet ontbreken. Bij het laatste staan digitale ontwikkelingen en actuele thema’s als artificial intelligence centraal.’

Contact behouden

Rob voegt toe dat de ondersteuning van medewerkers evengoed om persoonlijke aandacht draait. Hij ging in de afgelopen tijd met honderden medewerkers in gesprek. Het doel? Peilen hoe het gaat, wat de drijfveren zijn en hoe hij die drijfveren kan ondersteunen. Persona’s bieden een richtlijn, maar verschillen vind je evengoed per individu.

Hij vervolgt: ‘We hebben altijd keihard gewerkt aan een vertrouwde omgeving. De organisatie moet een veilige haven bieden; een haven waarin mensen zich kunnen ontwikkelen en niet wegschrikken van fouten. Enorm belangrijk, want zo stimuleer je ondernemingscultuur.’

Het resultaat, onderstreept Rob, is vertrouwen. Ook op afstand. Voelen de mensen waaruit een organisatie bestaat zich lekker, dan zal afstandswerk daar weinig aan veranderen. Loopt iedereen op de tenen, dan kan een gebrek aan nabijheid de emmer doen overlopen. Dus vermijd je het laatste - en focus je je op het eerste. 

Het is nooit te laat voor een vertrouwenscultuur. Begin vandaag nog met luisteren.

Arlainevan Huffelen | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanArlaine