Zoekmachine adverteren of social media adverteren?

afbeelding van Redactie WINMAG Pro

Jij wil de spotlight op je bedrijf zetten, maar weet niet helemaal hoe je dit gaat doen. Er zijn zo veel verschillende opties wanneer we over adverteren spreken, dat het lastig kan zijn om er een keuze in te maken.

De opties zijn vaak te categoriseren in twee hoofdopties: zoekmachine- en social media adverteren. In deze blog leggen we de twee tegenover elkaar, zodat jij de keuze kunt maken. Waarin ga jij ads uitbesteden?

Zoekmachine adverteren

Wanneer we spreken over zoekmachine adverteren is de eerste gedachte die veel mensen hebben
gelijk dat we enkel over Google spreken. Niet heel gek, Google is verreweg de grootste zoekmachine
die het internet te bieden heeft. Wanneer je hierin adverteert, zorg je ervoor dat je bovenaan de
resultaten van een bepaalde zoekopdracht komt te staan, waardoor je gemakkelijk inspeelt op een
doelgroep die al aantoont geïnteresseerd te zijn. Door slim te kiezen in welke zoekwoorden je
gebruikt, zorg je ervoor dat je je concurrentie te slim af bent, waardoor je een grote doelgroep
bereikt.

Maar, zoekmachine adverteren gaat niet alleen over Google. Een grote andere speler op het gebied
van zoekmachines is Bing, die door hun samenwerking met Microsoft ook een prima marktaandeel
hebben. Alhoewel Bing een kleiner gebruiksaantal kent dan Google, betekent dit niet dat je hier je
doelgroep niet vindt. Sterker nog: aangezien de concurrentie hierop minder aanwezig is, kan dit zo
maar eens een slimme investering zijn.

 

Social media adverteren

Wil je op een andere manier adverteren dan via de standaard tekstadvertenties van Google of Bing,
dan is het via social media mogelijk om visueel te adverteren. Dit is gelijk het grootste voordeel aan
social media advertenties: visueel adverteren triggert de kijker sneller, waardoor de kans groter is
dat er de tijd wordt genomen om te kijken wat de advertentie zegt. Het nadeel aan social media
adverteren t.o.v. zoekmachine adverteren is dat de kijker niet gegarandeerd geïnteresseerd is,
waardoor je advertentie minder effectief zou kunnen zijn.
Via social media adverteer je op verschillende manieren:

  • Via foto op Facebook en Instagram
  • Met video via TikTok
  • Inspirerend via Pinterest
  • Zakelijk via LinkedIn

De mogelijkheden met social media zijn eindeloos! Door onderzoek te doen naar je doelgroep weet
jij precies waar deze te vinden is en wat voor soort content zij graag willen zien. Zo zet je de spotlight
op jouw bedrijf op een unieke manier!


Durf te combineren!

Het fijne aan zoekmachine- en social media adverteren is dat ze ook prima naast elkaar kunnen
bestaan. Door in zee te gaan met een online marketing bureau zorg je ervoor dat je werkt volgens
een rake strategie, waardoor jij gemakkelijk richting je doelstellingen werkt. Maak contact met Traffic
Today en ervaar het zelf!

 

LEES OOK: Verkiezingstijd: dit besteden partijen aan adverteren op Facebook en Instagram

LEES OOK: Is Voice Search de nieuwe norm voor online marketing optimalisatie?