Zonnepanelen, warmtepompen, isolatie... We vechten allemaal voor de nummer 1 plek in Google.

Redactie WINMAG Pro

Ruim 90% van de actieve zoektochten naar een nieuw product of dienst begint op Google. Potentiële klanten zoeken allemaal naar zonnepanelen kopen in Google. Wil je meedoen voor de bovenste plekken in de zoekresultaten, lees dan de volgende tips van online marketing bureau Digital Inside.

Tekst: Guido Tijmensen

Klassieke SEO richtlijnen blijven belangrijk

Waarschijnlijk ben je inmiddels wel bekend met de klassieke SEO richtlijnen die belangrijk zijn om überhaupt gevonden te worden in Google: Content, Techniek en Autoriteit. Met andere woorden, je hebt een technisch goede website nodig, lekker snel voor de bezoeker en links die werken. Op deze website staat veel content met daarin op de juiste plek zoekwoorden. Als deze basis staat, werk dan aan het krijgen van verwijzingen van andere relevante websites. 

EEAT This. 

Door de grote vraag naar duurzame producten is het aantal aanbieders ook enorm toegenomen. Dit in combinatie met het feit dat er ook nog eens veel meer webpagina's worden gepubliceerd sinds AI, is het voor Google steeds lastiger te beoordelen welke websites bovenaan te zetten. Hoe kan je de inhoud beoordelen van een pagina die gaat over het installeren van zonnepanelen of warmtepompen. Om te bepalen welke websites de meeste waarde bieden, kijkt Google steeds meer naar de EEAT-factoren. EEAT staat voor experience, expertise, authoritativeness, en trustworthiness. Het gaat dus niet alleen meer om de inhoud van het artikel, maar steeds meer over de auteur en organisatie achter het artikel. 

EEAT en zonnepanelen? 

De EEAT-factoren zijn voor elke website een meerwaarde. Het is tijdrovend, maar niet eens zo heel ingewikkeld. Zorg bijvoorbeeld voor inhoud die jouw kennis en ervaring in de branche aantoont, onderbouw dit met feiten en ondersteun dit met erkende bronnen. Een link naar een andere website is helemaal prima, als dit maar geen concurrent is. Publiceer regelmatig bijgewerkte en accurate content, inclusief gedetailleerde productreviews en case studies. Bouw een sterke online reputatie op door kwalitatieve backlinks te verkrijgen en zichtbare klantbeoordelingen te verzamelen. Kwalitatieve backlinks zijn links van andere relevante websites met veel verkeer. Zorg ook voor duidelijke contactinformatie en transparante bedrijfsgegevens om vertrouwen te wekken bij bezoekers en Google. 

Update oude content of verlies pagina’s in Google 

Na de laatste Google core update begin dit jaar zien we dat grote websites een daling laten zien van het aantal webpagina’s waar ze geïndexeerd zijn. Geïndexeerd is wellicht een vakterm, maar dit betekent dat webpagina's door Google worden gevonden. Doordat de servers van Google niet gratis zijn en er steeds meer content online staat, lijkt Google oude pagina's met weinig bezoekers niet meer mee te nemen in de zoekresultaten. Kortom, het is nog belangrijker om oude content te beoordelen of het nog actueel is. 

Over Digital Inside 

Digital Inside is een online marketing bureau uit Utrecht. Met een team van 15 marketing professionals helpt de organisatie met de online marketing strategie en de uitvoering hiervan. Sinds de start van Digital Inside in 2017 heeft SEO altijd een belangrijk onderdeel uitgemaakt van de dienstverlening. Doordat Digital Inside dagelijks werkt aan SEO is het goed op de hoogte van de laatste updates.

Dit is een artikel uit Baaz 1.2024. Lees hem nu digitaal: Baaz 1.2024!

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie