Zorg dat je Analytics data niet verloren gaat!

Redactie WINMAG Pro

Google Analytics is de populairste webanalysetool ter wereld. Eigenaren van websites en webshops installeren de software op hun website om inzicht te krijgen in aantallen bezoekers, bekeken pagina’s en waar ze op klikken.

 

Door: Ron van Dijk, technisch webanalist bij Dijkdoorbraak

Gebruik je Google Analytics al, dan ben je waarschijnlijk gewend aan de ‘oude’ versie: Universal Analytics. Google heeft een nieuwe versie uitgebracht: Google Analytics 4 (GA4) waar iedereen voor 1 juli 2023 op moét overstappen. Doe je dit niet, dan zal met ingang van komende zomer jouw website geen nieuwe bezoekersdata meer opslaan. Belangrijke rapportages worden dan niet meer bijgewerkt met de laatste data en je mist hierdoor veel inzichten.

Hoe stap ik over op GA4?

De webstatistieken worden verzameld doordat er feitelijk een metertje aan de site wordt toegevoegd dat alle handelingen van de bezoeker registreert en bijhoudt. De websitebouwer moet GA4 dus installeren op jouw website en eventueel de oude installatie vernieuwen. Als je nog geen data over jouw websitebezoekers verzamelt is nu het moment om in te stappen. GA4 verzamelt veel meer informatie die voor jouw website heel waardevol kan zijn. De nieuwe versie is heel anders dan zijn voorganger, er zijn veel nieuwe functies bijgekomen.

Nieuwe inzichten

Registreert de oude versie enkel het laden van een pagina, de nieuwe versie registreert uit zichzelf ook interacties van jouw website bezoekers óp jouw pagina. Hierdoor krijg je een beter beeld wat bezoekers doen en zien op jouw pagina. Een voorbeeld daarvan is het scrollgedrag op jouw landingspagina. Met de oude standaard versie wist je alleen dat iemand op de pagina was geweest. Maar belangrijke informatie onderaan jouw pagina is misschien niet eens gezien omdat een deel van de bezoekers voor die tijd de pagina weer heeft verlaten. Met GA4 wordt standaard bijgehouden van iedere pagina hoeveel bezoekers de pagina tot onderaan hebben gezien. Hierdoor kun je een inschatting maken of de teksten op jouw pagina goed aansluiten bij de informatie die de bezoeker zoekt. Vind je het aandeel te laag dan zou je met je pagina aan de slag kunnen gaan om deze duidelijker te maken. 

Doelen bepalen en meten

Met de nieuwe inzichten kun je beter bepalen of een bezoeker jouw belangrijkste website doelen in de afgelopen periode heeft gehaald. De belangrijkste handelingen op jouw website kan je in GA4 met 1 klik als een 'Conversie' instellen. Dit is het beste vergelijkbaar met de functie 'Doelen' in de oude Universal Analytics. Met behulp van de standaard rapportages kan je daarna vaststellen of jouw veranderingen in de website succesvol zijn. En zo verbeter je stap voor stap de beleving van jouw website met behulp van websitestatistieken.

Heb je hulp nodig bij het overstappen of leren werken met GA4? Kijk op Dijkdoorbraak.com voor meer uitleg en tips.

⠀⠀⠀⠀⠀

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie