‘Antisocial’ media: Onderzoek wijst uit: Een op de tien Nederlandse consumenten is online gepest

Redactie WINMAG Pro
24 procent van de Nederlandse consumenten in de leeftijd van 18-34 (bijna een op de vier) meldt online te zijn online gepest; Kaspersky lanceert ShareAware Hub om gebruikers van sociale media te helpen veilig te blijven

Een wereldwijd* onderzoek van securitybedrijf Kaspersky laat zien dat meer dan één op de tien Nederlandse gebruikers van social media (11 procent) in een of andere vorm is gepest op social media. Bij de 18- tot 34-jarigen loopt dit cijfer op tot bijna een vierde (24 procent). Pesten op social media - of 'trollen' - treedt op als ‘iemand met opzet iets controversieels zegt om anderen te provoceren, pijn te doen of boos te maken’. Volgens de studie zegt een kwart (25 procent) van degenen die zijn gepest, dat het in een groepschat is gebeurd, wat betekent dat andere mensen er getuige van waren.

In Nederland is de kans op een negatieve ervaring het grootst op Twitch, waar 27 procent van degenen die melden gepest te zijn op social media zegt hier uitgescholden te zijn, gevolgd door TikTok (26 procent). Van degenen die zeggen gepest te zijn op social media, noemen de meesten schelden via berichten over zichzelf (27 procent) en iets meer dan een op de vier (26 procent) via privéberichten. 19 procent is ook gepest door het ontvangen van beledigende opmerkingen over hun foto's.

Veilig blijven op social media

Een kwart (25 procent) van degenen die gepest is, zegt de pester persoonlijk te kennen. Meer dan de helft (56 procent) van de mensen die aangeven gepest te worden op social media slaagde erin het misbruik met succes te stoppen door rechtstreeks op die persoon te reageren. Dit kan echter een riskante tactiek zijn, aangezien 15 procent van degenen die rechtstreeks reageerden op iemand die hen pestte, merkte dat het de situatie verergerde.

“Social media moeten leuk zijn en dat zijn ze het voor het grootste deel ook. Echter, met bijna een vijfde van de Nederlandse jongvolwassenen die tijdens de pandemie online pesten heeft ervaren, is de noodzaak om eigenaar te zijn van je persoonlijke gegevens nog nooit zo groot geweest”, aldus Tim de Groot, Business Development Manager bij Kaspersky Benelux. “De netwerken worden onder druk gezet om actie te ondernemen, maar we hebben allemaal een collectieve verantwoordelijkheid om respectvol te handelen wanneer we actief zijn op social media, en om misbruik te melden wanneer het gebeurt.”

Als je gepest bent, maar wel veilig gebruik wil blijven maken van social media zonder helemaal te stoppen, dan zijn er stappen die je kunt nemen in je privacy-instellingen. Je kunt voorkomen dat mensen je inhoud zien of contact met je kunnen opnemen door je account op 'privé' zetten, zodat mensen toestemming moeten vragen om je te volgen. Wees ook voorzichtig met je persoonlijke gegevens, zodat mensen zich niet kunnen voordoen als jou. Wees voorzichtig met wat je online plaatst, vooral als het in de toekomst voor problemen kan zorgen of tegen je kan worden gebruikt door pesters.

Houd er rekening mee dat sociale netwerken hun gebruiksvoorwaarden regelmatig bijwerken, dus controleer regelmatig je privacy-instellingen en zorg ervoor dat ze zo veilig mogelijk zijn ingesteld. Let bijvoorbeeld op wie je inhoud kan zien en wees voorzichtig met wie je in foto's kan taggen. Ontkoppel alle apps van derden die je toestemming hebt gegeven om verbinding te maken met je account, maar die je niet meer gebruikt.

Meer informatie

Lees meer over hoe je jezelf kunt beschermen op individuele netwerken met onze handleidingen om jezelf te beschermen op: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok, Snapchat.

Ga naar de ShareAware Hub voor handige tips om veilig gebruik te maken van social media

Ga voor het volledige rapport naar: Onze veranderende relatie met social media

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie