Ad Hoc Data: Leadgeneratie hoeft niet duur te zijn

redactie
Bedrijfsgegevens opvragen kan behoorlijk in de papieren lopen. Onbegrijpelijk, vindt Gijsbert van der Meulen, directeur van Ad Hoc Data. ‘Ondernemers betalen soms zo’n vijfhonderd euro voor duizend records. Bij ons kun je voor dat bedrag in een jaar 300.000 organisaties selecteren.’

Dat Gijsbert vindt dat ondernemers vaak teveel betalen voor leadgeneratie is niet zo gek, als je kijkt naar de lage tarieven die Ad Hoc Data vraagt. Al vanaf 33 euro per maand kun je gebruikmaken van de enorme databank, waar zo’n 1,8 miljoen zakelijke contacten in opgenomen zijn. ‘We zijn daarmee veel goedkoper dan iedereen in de markt, want omgerekend betaal je, zelfs met het goedkoopste abonnement, nog minder dan een cent.’ Start-ups krijgen nog meer korting: is je onderneming minder dan twee jaar oud, dan zijn de eerste drie maanden gratis. Wil je geen abonnement en een losse selectie maken, dan kost dat vijf cent per lead.

Lage kosten

Ad Hoc Data kan zulke lage prijzen bieden door een aanbod te leveren wat uitstekend geschikt is voor marketing en sales. ‘Er is natuurlijk een heleboel data beschikbaar’, vertelt Gijsbert. ‘Wij hebben ervoor gekozen om data te leveren waar tachtig tot negentig procent van onze doelgroep om vraagt. Gecombineerd met een groot aantal klanten en een efficiënte organisatie kunnen we actuele bedrijfsgegevens bieden voor een prijs waar niemand anders het voor kan.’

Portaal

Het hart van Ad Hoc Data is een gebruiksvriendelijk zelfservice-portaal, waarmee je binnen korte tijd een uitdraai kunt maken van de zakelijke contacten die onder jouw doelgroep vallen. Gijsbert: ‘Stel dat je je product of dienst richt op de grotere kappers in de regio Amsterdam. Dan kun je kiezen voor kappers in Amsterdam die een BV als rechtsvorm hebben en minimaal zes medewerkers. Met de data die je dan krijgt, kun je verder aan de slag.’

Doeleinden

De meeste klanten van Ad Hoc Data gebruiken de gegevens die ze binnenhalen voor telemarketing of direct mailings. Gijsbert: ‘Dat klinkt als iets heel groots, maar er zijn ook kleinere bedrijven met bijvoorbeeld twee accountmanagers. Die willen direct contact met een kleine groep bedrijven. Maar het kan dus ook groot, sommige bedrijven selecteren bij ons alle zzp’ers die recent gestart zijn. Dat loopt in de tienduizenden, die leveren dan de gegevens aan een callcenter of verzendhuis en proberen zo hun product te verkopen.’

Verrassend

Daarnaast merkt Gijsbert dat het portaal ook op andere manieren gebruikt wordt. ‘Ik laat mij graag inspireren door de creativiteit van ondernemers. Zo heb je ondernemers die alle bedrijven binnen een stad uitdraaien en ze vervolgens door-to-door afgaan. Andersom zie je dat onze data wordt gebruikt voor doelgroep bepaling. Stel, je hebt al honderd klanten en voert ze in. Al die klanten hebben een branchecode. Wanneer een branchecode veel voorkomt, gebruik je die branchecode weer, pas je bijvoorbeeld de regio en bedrijfsgrootte aan en vind je veel potentiële look-a-like’s. Zo kun je gerichter de markt betreden.’

Ontwikkeling

Ad Hoc Data mocht in 2014 de tienduizendste klant verwelkomen en levert dagelijks data aan een paar duizend klanten in Nederland en België. Het bedrijf heeft de intentie om het platform ook in andere landen uit te rollen. Om te blijven voldoen aan nieuwe vragen vanuit de klanten, is Ad Hoc Data druk bezig te innoveren. ‘Zo merken we dat er een toenemende vraag is naar contactpersonen. Dus: wie is de communicatiemanager of de it-manager? Dat soort specifieke informatie is vaak slecht te ontsluiten en daar hebben alle partijen in deze markt moeite mee. Het is lastig te verkrijgen en veelal handwerk, maar wij slagen er wel in om hierin te voorzien en bieden dit als additionele dienst aan. Daarnaast kijken we continu naar de gebruiksvriendelijkheid van ons platform. Volgens een recent klantonderzoek is meer dan tachtig procent tevreden tot zeer tevreden, maar er komen toch nog steeds interessante tips ter verbetering uit.’