Wat doen Samsung en LG?

Hoe populair zijn de tech-merken aan het eind van 2016?

Redactie WINMAG Pro

Op de drempel van 2016 naar 2017 kijken we naar hoe de grote tech-merken het doen in de wekelijkse Merken Top 40. Samsung zakt wat weg, Philips stoomt op.

Samsung is vrijwel standaard aanwezig in de lijst, het heeft er maar één week niet in gestaan. Vorige week was het nog de onbetwiste nummer 1, deze week zijn ze flink gezakt en moeten ze Philips voor laten gaan. Sony is nu voor de tweede week genoteerd en ook iets gestegen ten opzichte van vorige week. LG is de laatste weken de grote afwezige. Hoe kan dat?

Als we naar de drie gemeten waarden kijken, dan zie je al meteen dat Samsung en Philips het erg goed doen op waardering. Bij een gemiddelde waardering in de lijst van zo'n 21 procent, scoren zij respectievelijk 32 procent en 33 procent. 

Sony en LG blijven ver achter.

Verder geeft zowel Sony als LG maar weinig uit, waarbij LG veruit het laagste scoort op de bestedingen. Samsung en Philips blijven ook hier aan elkaar gewaagd. Kijkend naar de afgelopen drie weken is het bijna stuivertje wisselen: de eerste twee weken deed Samsung het beter, de afgelopen week scoorde Philips het hoogst.

Last but not least is de factor social. Voor de Merken Top 40 kijken we daarbij naar het aantal mensen dat een online uiting van een merk heeft gezien (gemiddeld 10-15 miljoen). Samsung is hierin de absolute topper, dat had de afgelopen drie weken een gemiddeld weekbereik van ruim 90(!) miljoen. Sony scoort met 40 miljoen beter dan Philips. Dat zit op hetzelfde niveau als LG, zij bereiken ieder 11 miljoen mensen per week.

Hoe doet LG het onder de tech-merken?

LG is op alle fronten de verliezer, maar met name op waardering en bestedingen blijven ze achter. Samsung wint het (zeker vorige week) vooral op social, in combinatie met een hoge waardering. De 'Live 360'-campagne heeft zijn waarde bewezen. Philips is een stabiele subtopper, maar Sony komt eraan.
 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie