Panasonic voorspelt verschuiving van zakelijke laptops naar hybrides in de Benelux

Redactie WINMAG Pro
Panasonic Computer Product Solutions heeft een onderzoek laten uitvoeren naar het gebruik van mobiele apparaten in Europese bedrijven. Voor het onderzoek heeft Market Dynamics meer dan 2650 zakelijke inkopers en gebruikers in tien Europese landen ondervraagd. Uit het onderzoek blijkt dat de laptop bij zakelijke gebruikers in Europa nog steeds het belangrijkste mobiele apparaat is. Ook in de Benelux gebruikt 92% van de zakelijke gebruikers bij voorkeur een laptop. Hybride apparaten, zoals convertibles of detachables zijn sterk in opkomst. Ondanks het feit dat dergelijke hybride apparaten nog maar net op de markt zijn, zijn ze bij een deel van de zakelijke gebruikers al ingeburgerd.

Uit het onderzoek blijkt dat 90% van de Europese werknemers een laptop voor het werk gebruikt. Daarmee is de laptop voor zakelijk gebruik nog steeds het belangrijkste instrument. Op de tweede plaats staat de smartphone (72%), gevolgd door de PC (61%) en de tablet (32%). Hybride apparaten met omkeerbare of afneembare schermen (convertibles of detachables) worden door 12% van de medewerkers gebruikt.
Het meest productieve apparaat voor werken buiten kantoor is voor 48% van de Europese werknemers de laptop, gevolgd door hybride apparaten (27%), tablets (15%) en smartphones (8%).

Sterke dominantie van de laptop in de Benelux

In de Benelux geeft 92% van mobiele medewerkers nog steeds de voorkeur aan een laptop. Verder worden de smartphone (68%), de PC (54%) en de tablet (26%) genoemd. Hybride convertibles of detachables worden door 10% van de werknemers gebruikt.

Wat betreft productiviteit hebben zakelijke gebruikers in de Benelux een sterkere voorkeur voor de laptop dan in de rest van Europa: 59% verkiest de laptop boven andere apparaten, wat 11% hoger is dan het Europese gemiddelde. In zowel Europa als de Benelux voorzien zakelijke gebruikers een sterke toekomst voor hybride apparaten, zo blijkt uit hun inschatting, dat een hybride het meest productieve apparaat (27%) is, gevolgd door de tablet (11%) en de smartphone (2%).

Opkomst van de hybride

Zakelijke gebruikers zijn van mening dat de hybride de komende drie jaar de dominante zakelijke computer wordt. Het percentage (33%) ligt even hoog als dat van het aantal werknemers dat nog steeds de laptop als dominant apparaat ziet (34%). Volgens de ondervraagden zullen deze twee devices de komende jaren de meest gebruikte apparaten voor zakelijke gebruikers worden. Daarnaast wordt duidelijk afstand genomen van andere apparaten zoals de tablet (14%), de smartphone (8%) en de PC (7%).

Factoren voor verandering

Op de vraag welke factoren een snellere acceptatie van hybride apparaten in de hand zullen werken, worden vooral functionaliteit en betere beschikbaarheid van software (47%), een langere levensduur van de batterij (37%), betere prestaties (34%) en de aanwezigheid van een toetsenbord (26%) genoemd. Daarnaast is 21% van de ondervraagden ervan overtuigd dat hybride apparaten robuuster zijn dan de andere alternatieven.

Als mobiele medewerkers in de Benelux in de toekomst slechts één apparaat mogen gebruiken, kiest 43% voor de laptop. Hybride apparaten komen met 25% op een tweede plek. Hieruit blijkt dat zakelijke gebruikers in de Benelux nog steeds een grotere voorkeur hebben voor de laptop, maar dat de hybride apparaten in opkomst zijn.

Bedreiging

"Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat de traditionele laptop voor mobiele medewerkers in de Europese zakenwereld, en vooral ook in de Benelux, nog steeds het dominante apparaat is," zegt Jan Kaempfer, General Manager of Marketing voor Panasonic Computer Product Solutions. "Maar het zijn hybride apparaten zoals convertibles en detachables, die nog maar zeer kort op de markt zijn, die de potentie hebben om de laptop van de troon te stoten. Deze apparaten beantwoorden met hun uitgebreidere functionaliteit en flexibiliteit steeds meer aan de hedendaagse behoeften van zakelijke gebruikers. Wij verwachten dat deze apparaten in de komende jaren een sterke positie in de markt krijgen."

De executive summary van het onderzoek is hier te downloaden.

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie