3CX V16 innoveert, download nu beschikbaar

Geert van der Klugt
Woensdag 27 maart, dat was de dag van dé update. 3CX V16, het resultaat van maandenlange ontwikkeling, tilt communicatiesoftware naar een nieuw niveau. De release versterkt 3CX’ positie als topoplossing voor callcenters en saleskantoren. Vernieuwd wachtrijbeheer, opnameopslag, CRM-integratiemogelijkheden en meer; bijna te veel om op te noemen, maar toch wagen we een poging.

De gigantische release is in passende grande ingeluid via een live Q&A met CEO Nick Galea en COO Stefan Walther. Een eerste agendapunt: het nieuwe 3CX Live Chat & Talk, de WordPress-plugin waarmee klanten direct telefonisch contact kunnen opnemen vanuit de browser. Geheel gratis, welteverstaan.

UC doelt op volledigheid en 3CX begrijpt dat begrip als geen ander. Klanten kunnen met een druk op de knop bellen vanuit de bijbehorende websitechat. Contact blijft hierdoor gecentraliseerd: enerzijds makkelijk voor de klant, anderzijds makkelijk voor personeel, aangezien werknemers niet op meerdere systemen ingewerkt hoeven te worden.

LEES OOK: Special: 3CX

Functionaliteiten voor callcenters zijn op uiteenlopende manieren verbeterd. Zo kan de verdeling van inkomende gesprekken gebaseerd worden op het werkniveau van een agent, waardoor waardevolle nummers optimaal benut worden. 3CX slaat automatisch en AVG-conform gesprekken op. Terugluisteren kan naar wens. De update introduceert geavanceerde opnamezoekmogelijkheden en stelt je vanaf nu in staat om recordings te archiveren via Google Drive of op een NAS.

Onder de naam Team Communications 2.0 ondergaan 3CX’ interne communicatiemogelijkheden eveneens updates. Integratie van Office 365 is versoepeld en synct contacten en statussen real-time. Via 3CX WebMeeting host je videoconferences vanuit een browser. Verbindingen hiervoor rusten nu op een wereldwijd netwerk van conferencingservers, gehost door Amazon en Google. Het resultaat is een aanzienlijke verbetering in kwaliteit en betrouwbaarheid. 

Multi Instance Manager 

Misschien wel het grootste nieuws voor beheerders en resellers: de toevoeging van Multi Instance Manager. Dit paneel stelt je in staat om legio aan clients te managen en beheren vanuit een enkel interface. De Global IP blacklist wordt bovendien regelmatig geüpdatet met de meest recente hack-reports en grootschalige dreigingen. 3CX optimaliseert met elke update geheugenen processorgebruik. V16 verlegde een grens: een reeks tests waarin minicomputer Raspberry Pi gebruikt werd als installatiebasis wijst uit dat de machine (ter waarde van € 50,-) voldoende vermogen levert voor acht gelijktijdige gesprekken en meer dan zestien extensies.

Tot slot: prijsverlagingen. 3CX’ standaardversie biedt gratis acht gelijktijdige gesprekken. De mogelijkheid voor het voeren van méér dan acht gelijktijdige gesprekken is waar je voor betaalt. Dit tarief is vanaf nu met 40% verlaagd voor afnemers van de standaardversie en 20% voor afnemers van Pro en Enterprise. De vernieuwde wachtrijen, opnamenfuncties en Office 365-integratie vallen onder het Propakket.

Een overzicht van de grootste updates vind je op www.3cx.nl/blog/versies/zakelijke-communicatie-v16/. Licenties vergelijk je op www.3cx.nl/ip-telefooncentrale/edition-comparison/.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert