Lees snel de resultaten van het onderzoek onder 791 ondernemers in de retail

3D-printen vergroot klanttevredenheid

Redactie WINMAG Pro

Het gebruik van nieuwe printtechnologieën in de retailbranche biedt een voorsprong op concurrenten. Dat blijkt uit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Ricoh, onder 791 ondernemers in de retailbranche.

Bij dit onderzoek is ingegaan op de behoefte van de consument aan snelle levering en gepersonaliseerde producten. Volgens 75 procent van de Nederlandse ondervraagden leidt het investeren in 3D-printen direct tot een hogere klanttevredenheid.

In Nederland zijn de ondernemers in de retailbranche zich ervan bewust dat klanten steeds hogere eisen stellen aan zowel de producten als aan de service. Zo ervaart 90 procent van de ondervraagden een toenemende vraag van klanten naar snellere leveringen en meer gepersonaliseerde producten. Daarbij ervaart 85 procent van hen dat consumenten lagere prijzen eisen voor de producten.

On-demand producten

‘In de wereld van de mobiele consument is het belangrijker dan ooit om de klant het juiste product op het juiste moment aan te reiken’, zegt Maurits Aalders, Director Marketing Ricoh Nederland. ‘Fysieke winkels nemen het op tegen digitale concurrenten, om on-demand producten te leveren en deze te personaliseren. Grote retailers gebruiken steeds vaker printtechnologie om de klantenervaring te verbeteren, orders effectiever uit te voeren en de loyaliteit van de klant te winnen.’

68 procent van de Europese ondernemers in de retailbranche geeft aan binnen de komende twee jaar te investeren in 3D-printen. Voor 60 procent is het versnellen van de productontwikkelingscyclus de belangrijkste reden om hierin te investeren. Daarnaast menen zij dat alle vormen van nieuwe printtechnologieën van essentieel belang zijn om het vertrouwen van de consument te behouden (76%), om de organisatie te onderscheiden van concurrentie (68%) en om de komende vijf jaar aanzienlijke inkomsten te genereren (69%).

3D-producten

Aalders voegt eraan toe: ‘Nieuwe technologieën als 3D-printen overbruggen de kloof tussen digitale en fysieke producten, waardoor de manier van productie, opslag en distributie wordt vereenvoudigd. Maar ook transacties veranderen door het lokaliseren van on-demand productie, omdat de nadruk wordt gelegd op de verkoop van oneindig repliceerbare 3D-producten.’

3D-printen en Shapeways

Niet genoemd in het onderzoek, maar vanuit Nederlands perspectief interessant is dat Nederland een belangrijke rol speelt in 3D-printer. Het van oorsprong Nederlandse bedrijfs Shapeways specialiseert zich in 3D-printen. Het bedrijf heeft nu vestigingen in Eindhoven en in New York. Gebruikers kunnen met het 3D-printersysteem van Shapeways hun eigen design maken uploaden naar een 3D-printer.

 

Redactie WINMAG Pro
Door: Redactie WINMAG Pro
Redactie

Redactie WINMAG Pro

Redactie